Fra andre kvartal 2024 til 2025 har den digitale dekningen for norske nettsteder falt med 4,1 prosent, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Nedgangen skjer etter en periode med høy mediebruk under pandemien.
Samtidig øker interessen for økonomi- og finansnyheter. Nettsteder som E24, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN) har alle digital vekst i lesertall i perioden.
– I en tid med økonomisk usikkerhet søker mange forklaringer og innsikt. Det merkes tydelig hos økonomiredaksjonene, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
De største faller
VG er Norges største redaksjonelle nettsted, med 1,9 millioner daglige brukere. Deretter følger NRK med 1,3 millioner, Dagbladet med 1,1 millioner og TV 2 med 863 000 lesere. Alle de fire har en nedgang fra samme kvartal i fjor. VG faller med 56.000 mens Dagbladet faller med 107.000.
Utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne, sier til Medier24 at tallene understøtter at VG er hele folkets førstevalg som primær nyhetsdestinasjon.
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VGFoto: Torill Henriksen
– Vi blir lest av veldig mange nordmenn hver eneste dag. Vi leses av flere nå enn i kvartalet før, og det er i en tid hvor vi vet at tredjepartstrafikken faller over hele verden. Brenne legger til at for VG er frontstrategien viktig, og at den har stått sterkt i flere tiår.
– Vi høster av den strategien nå i urolige tider. Vi har bygget vår posisjon, og selv om vi ser at det er et fall i tredjepartstrafikk, er det en liten prosentandel av trafikken vår, sier han.
– Tilbake til mer naturlig nivå
Totalt leser 77 prosent av nordmenn minst én norsk avis på nett eller papir daglig. 70 prosent besøker daglig nettaviser, mens 23 prosent leser papiraviser. Norge ligger dermed fortsatt helt i toppen internasjonalt når det gjelder nyhetskonsum.
– Vi ser en videreføring av en trend. Under pandemien var mediebruken svært høy, mens nå er vi tilbake på et mer naturlig nivå. Vi har en stabil høy daglig dekning for digitale nyhetsmedier og økt interesse for stoffområder som påvirker folks hverdag, sier Øgrey.
Papiravisene har hatt en tilbakegang på 8,2 prosent det siste året, mens lokal- og regionavisene samlet har gått ned med 10,9 prosent. Lesingen av e-aviser holder seg stabil med 4 prosent daglig dekning.
Også papirmagasiner fortsetter nedgangen, med en samlet tilbakegang på 5,8 prosent sammenlignet med året før. 14 prosent av befolkningen leser daglig minst ett papirmagasin. Digitalutgaven av Se og Hør har vekst, og bidrar til at totaldekningen for merkevaren øker.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no