Norges største lokalavis endte fjoråret med et driftsresultat på 34,3 millioner kroner, opp drøye to millioner fra året før.
Det viser årsresultatet for 2024.
Inntektene sank med nesten 11 millioner kroner, til 151,1 millioner kroner. Både opplagsinntekter og annonseinntekter falt.
Men kostnadene falt med nærmere 13 millioner kroner, som gjør at mediehuset får økning i resultatet.
Ser effekt av frekvensreduksjon
Sjefredaktør i Romerikes Blad, Mads Yngve Storvik, trekker fram at de har spart kostnader, blant annet med å redusere frekvensen av papiravisen fra seks til tre dager i uka.
– På den ene siden kan man være fornøyd med resultatet, men på den andre siden er det jo litt mørke skyer på himmelen at vi ikke har vekst på inntektssiden, sier han.
Han tror at så lenge de både har papir- og digitalavis så kommer det til å se slik ut. Han opplyser at papiropplaget falt med 25 prosent i fjor.
– Hvis vi isolerer kun det digitale, så har vi en fin framgang, med 12 prosent vekst i det digitale opplaget, forteller han.
Mediehuset mistet ca. 2.300 papirabonnenter i fjor, men fikk inn 2.600 digitale abonnenter, ifølge Storvik.
– I netto har vi flere abonnenter nå enn vi hadde på samme tid i fjor, men du har litt mindre inntekter på de digitale abonnentene. Sånt sett blir ikke veksten i kroner og ører like stor som tapet på det vi mistet på papir, sier han, og legger til at nå er ca. 80 prosent av abonnentene digitale.
Ser til samarbeid
Annonseinntektene falt med nærmere 6 millioner kroner i 2024. Storvik trekker fram at internasjonale giganter tar en stadig større del av de digitale annonsekronene.
På spørsmål om man har gode nok produkter for å kunne være konkurransedyktige på annonse, trekker han fram Marte Ingul sin kommentar om politikere som sier hvor viktig norske medier er, men bruker for eksempel Meta til annonsering.
– Det kan selvfølgelig være fordi vi har noen produkter de ikke er fornøyd med. Samtidig er det vel også at de kan operere med langt lavere priser fra Facebook og Google enn norske aviser er i stand til, sier han.
Storvik ser positivt på at betalingsviljen hos norske nyhetslesere er høy sammenlignet med resten av verden.
– Det gjenstår å se hvordan man skal klare å lykkes enda bedre i det digitale markedet. Der har jeg ikke et godt svar, annet enn at hele bransjen må kanskje jobbe mer sammen for å stå opp mot de store internasjonale aktørene som snart har halvparten av markedet i Norge, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no