Det totale avisopplaget i Norge var 2,6 millioner i andre halvår av 2024, uendret fra samme periode året før, viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Samtidig øker heldigitale abonnementer med 8,3 prosent, mens både kombinerte og rene papirabonnementer faller.
– Overgangen fra papir til digitalt pågår for fullt over hele landet, og avisene får brukerne med seg i et marked preget av stor konkurranse om folks tid og penger, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.
70 prosent av opplaget er heldigitalt
For første gang utgjør heldigitale abonnementer mer enn halvparten av opplaget i alle aviskategorier. De nasjonale avisene har høyest digitalandel med 83 prosent, mens regionavisene og de største lokalavisene har over 70 prosent heldigitale abonnementer.
– Lokalavisene står i en krevende spagat mellom papir og det digitale, de jobber godt og tar modige valg for fremtiden. De lykkes godt med å tilpasse seg forbrukernes digitale vaner, og har funnet effektive måter å bygge lojale abonnenter i det digitale landskapet, sier Øgrey.
I løpet av 2024 har 20 aviser redusert antall papirutgivelser, og totalt har 59 aviser endret frekvens de siste tre årene.
VG+ vokser mest
VG+ hadde størst vekst i andre halvår av 2024, med nesten 25.600 nye abonnenter. Dette bidro til en samlet vekst på 0,7 prosent for de nasjonale avisene. Finansavisen økte mest blant nisjeavisene, med over 8.000 nye abonnenter. Stavanger Aftenblad var den regionavisen som økte mest, med nærmere 2 500 flere abonnenter.
Lokalavisene hadde derimot en svak nedgang i samme periode. Aviser med opplag mellom 10.000 og 34.900 falt med 1,2 prosent, mens mindre lokalaviser (under 10.000 i opplag) gikk tilbake 0,4 prosent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no