Ferske opplagstall: Stabilt avisopplag – sju av ti abonnenter er heldigitale

– Tallene viser at nordmenn fortsatt velger å betale for journalistikk, sier Randi Øgrey. 

Publisert

Totalt opplag for norske aviser i første halvår 2025 er på 2,6 millioner. Se alle opplagstall nederst i saken. 

Ifølge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er 71 prosent av opplaget nå heldigitalt.

De ti største titlene står for over 40 prosent av det totale opplaget. Etter to år med nedgang viser første halvår 2025 en samlet vekst på 0,7 prosent. 118 titler har økt opplaget, mens 132 har hatt tilbakegang.

De digitale abonnementene fortsetter å vokse. 

Heldigitale utgaver økte med 7,1 prosent fra 2024 til 2025, mens kombinasjonen papir og digital gikk ned med 12,3 prosent. Det rene papiropplaget utgjør nå tre prosent av totalen, med en nedgang på 10,1 prosent.

Blant enkeltaviser har VG+ størst fremgang, med en økning på ni prosent og over 23 700 nye abonnenter. Aftenposten vokste med 2 900, mens Nettavisen fikk over 900 flere. 

Dagbladet Pluss mistet ti prosent av sitt opplag. I nisjemarkedet økte Finansavisen med 8 200 og rykket opp til niendeplass på listen over de største avisene. Klassekampen hadde en vekst på 1 900.

Lokalavisene samlet sett beholdt samme opplag som i fjor. Regionavisene økte med 0,9 prosent, der Stavanger Aftenblad bidro med nær 1 900 nye abonnenter.

– Tallene viser at nordmenn fortsatt velger å betale for journalistikk. Nyheter er en viktig del av folks hverdag, og brukerne går til medier de stoler på når de vil forstå samfunnet og sitt eget nærmiljø. Denne tilliten er grunnleggende for et åpent demokrati og bidrar til å gjøre samfunnet mer motstandsdyktig mot desinformasjon og uønsket påvirkning, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS