Utviklingen går opp i Norge, mens i de andre nordiske landene har det enten stagnert eller gått tilbake.

Norge på topp på strømming, men globale aktører løper ifra

75 prosent av norske husholdninger abonnerer på minst én betalt strømmetjeneste, forflytningen fra tradisjonell tv-titting til strømming fører reduserte seerandeler for norske medieaktører.

Publisert Sist oppdatert

Det melder Mediavision, som har laget rapporten Nordic TV & Streaming Spring 2024. Dette er høyere enn hos våre nordiske naboer.

Norge er ikke bare ledende i prosentandel husholdninger med strømmeabonnement, men opplever også vekst. I 2023 var andelen 70 prosent, som nå har økt med fem prosentpoeng på ett år. 

I Sverige, Danmark og Finland har andelen stagnert eller gått tilbake, og ligger nå på rundt 70 prosent.

Økningen i bruk av strømmetjenester har ført til reduserte seerandeler for norske medieaktører, sammenlignet med globale aktører. 

Norske aktører har opplevd en nedgang på syv prosent i seertidsandeler sammenlignet med våren 2023, og dette tapet er størst i Norge blant de nordiske landene.

– Strømmetjenester med filmer, serier og sport står sterkt i Norge og fortsetter å vokse. En av årsakene til veksten er at flere av tjenestene blir rimeligere når det også inkluderes reklame. Slike hybrid-tjenester vokser sterkt, sier administrerende direktør Marie Nilsson i Mediavision AB.

Administrerende direktør Marie Nilsson i Mediavision AB.

Rapporten viser også at økningen i strømmetjenester påvirker tradisjonell TV-titting. Stadig flere ser video på nett. Samtidig reduseres tradisjonell TV-titting kraftig.

– Som en følge av strømmeøkningen, både blant husholdninger og i seertid, taper norske selskaper seerandeler til de globale aktørene. Vi ser også samme trend i de andre nordiske landene, men i Norge er denne trenden sterkere, sier Nilsson.

– Konkurransen om seerne blir stadig tøffere, noe som er en stor utfordring for de norske og de nordiske aktørene.

Undersøkelsen er basert på et landsrepresentativt utvalg på 1.100 nordmenn mellom 15 og 74 år, med en definert målgruppe på 2.376 husholdninger.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS