I 2025 oppgir 62 prosent av nordmenn under 30 år at de har tilgang til minst ett avisabonnement i husstanden, viser en fersk rapport fra Mediebedriftenes Landsforening.
Rapporten «Betaling for nyheter» viser at veksten bæres nesten utelukkende av heldigitale abonnement, som har økt med 55 prosent siden 2018.
– Unge prioriterer redaktørstyrte nyheter, og sier at de opplever journalistikken som relevant og verdifull. Samtidig ser vi en risiko for at flere kan falle utenfor på grunn av dårligere råd. Journalistikk må være tilgjengelig for alle, ikke bare de med god økonomi, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
70 prosent foretrekker å få nyheter direkte fra nettavisenes egne nettsider og apper, og fire av ti unge ønsker at avisenes innhold deles via sosiale medier. Undersøkelsen viser at de aller fleste nyhetene som spres i sosiale medier kommer nettopp fra redaktørstyrte medier, mens kun én av ti får nyheter delt av influensere og profiler.
Skjermdump: Betaling for nyheter / MBL
Dette vil de unge ha
Samtidig har unge voksne endret hva de forventer av et abonnement og hvordan de konsumerer nyheter.
Bare 28 prosent under 30 foretrekker papir eller e-avis, mens et klart flertall vender seg mot formatene som passer mobil. 51 prosent av 18–29-åringene foretrekker videoformat (kort, mellomlang eller lang). 17 prosent foretrekker podkast som nyhetsformat.
De unge er også mer åpne for korte nyhetssammendrag, mer visuell journalistikk og større grad av personalisering.
Dette er en markant endring fra 2023, da omtrent én av tre unge foretrakk video. På bare to år har andelen som velger video økt til én av to. I samme periode har preferansen for papirutgaver blant unge sunket videre.
I tillegg skiller unge seg ut når det gjelder hvordan de ønsker at nettavisene skal levere innhold. De er overrepresentert blant dem som ønsker mer video (13 prosent), opplesning av artikler (11 prosent) og mer podkast (11 prosent) i nettavisene.
De bruker også i større grad sosiale medier som innholdsdistribusjon, og 8 prosent foretrekker deling via chatbots – langt høyere enn befolkningen generelt.
2 av 10 vet ikke at bundling finnes
Til tross for at stadig flere mediehus tilbyr pakkeløsninger som kombinerer flere nyhets- og aktualitetsprodukter, oppgir bare 20 prosent av de spurte at de har et slikt abonnement som gir tilgang til flere produkter samlet, relativt likt med fjoråret.
Samtidig oppgir hele 23 prosent at de aldri har hørt om bundlingsabonnement.
Det er eldre brukere som driver veksten, ikke unge. 28 prosent av dem over 60 år oppgir å ha et bundlet abonnement.
I tillegg viser rapporten at 14 prosent av befolkningen tidligere har hatt et bundlingsabonnement, men ikke lenger.
Flere har ikke råd
Undersøkelsen spør også om økonomi, og i år svarer 42 prosent at de har fått en merkbart strammere økonomi det siste året. Det er på linje med toppene i 2022 og 2023.
I år oppgir flere kvinner enn menn at økonomien har blitt dårligere. 52 prosent av de spurte under 30 år svarer at de har fått merkbart strammere økonomi.
Blant dem som ikke har avisabonnement, sier 48 prosent at økonomien har blitt merkbart trangere.
4 av 10 ikke-abonnenter oppgir at avisene ikke tilbyr god nok verdi for pengene, samtidig øker andelen som sier at de ikke har råd til avisabonnement. 46 prosent av de som har fått en strammere økonomi sier nå at de ikke har råd til avisabonnement.
I tillegg har andelen som mener at avisabonnement generelt er for dyrt, har steget til 68 prosent, en økning på 10 prosentpoeng siden 2018.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no