Konsernsjef i TA Media og styreleder i Namdalsavisa, Sivert Rossing.

Namdalsavisa med kraftig resultatvekst: – Må ikke være et gigakonsern for å lykkes i mediemarkedet

Selv om inntektene gikk ned, hadde NA et bedre resultat enn på flere år. 

Publisert

Namdalsavisa hadde en nær tredobling av resultatet i 2024, fra 1,1 millioner i 2023 til 3,2 millioner.

Styreleder i avisen, og konsernsjef i TA Media, Sivert Rossing, sier til Medier24 at bunnlinjen er den beste på mange år.

– Enkelt forklart jobbes det veldig bra både redaksjonelt og kommersielt i Namdalen og Namsos.

Han legger til at avisen de siste årene har hatt runder med både omstilling og kostnadstilpasning de siste årene.

– De har blant annet flyttet til et bedre lokale til halve prisen. I tillegg har det blitt gjort bemanningsgrep og kutt i frekvens. Og det jobbes bra med å øke de digitale inntektene, sier Rossing.

Avisen kommer nå ut to ganger i uka. Rossing legger til at avisen har klart å konvertere de fleste papirabonnentene til digitalt abonnement.

Driftsinntektene falt i fjor med 4,1 prosent til 53,1 millioner kroner. Rossing påpeker at det er viktig å ikke se seg blind på topplinjen.

– Som hos mange andre går inntektene ned hos NA. Man står fremdeles i en digital transformasjon. Men tallene må sees i sin helhet. Det er en god og sunn drift i NA.

– Poenget er å ha en sterk digital utvikling. Der leverer både NA og resten av konsernet gode tall. Og det er ingen selvfølge at det skal gå an å drifte bedre enn året før, når man er et lokalt konsern med kontor i Steinkjer. Men vi tror at man ikke må være et gigakonsern for å lykkes i mediemarkedet.

Rossing forteller at Namdalsavisa så langt i år ligger foran budsjettet.

– Man har god kontroll på kostnadene og inntektene er et knepp bedre. Det er godt å kunne være på den siden, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS