Illustrasjonsbilde av medier som jobber på Arendalsuka i 2025.

Liten økning i tilliten til medier

Norske mediers tillit øker med ett prosentpoeng fra fjoråret, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Tilliten til norske medier øker til 60 prosent i 2025, opp fra 59 prosent. Det viser en ny undersøkelse gjort av Respons Analyse, der 1000 personer er spurt.

60 prosent har gitt norske medier karakteren 6 eller høyere på tillit.

På de syv siste årene var 2019 det dårligste året for norske medier. Da lå tilliten på 55 prosent, mens toppåret i samme periode var 2022, med 64 prosent.

Det er norske ideelle organisasjoner som scorer høyest på tillit. Her har 90 prosent gitt karakteren 6 eller høyere.

Lavest er sosiale medier, som har 10 prosent. Det har sunket jevnt og trutt de siste syv årene, fra 15 prosent i 2019, til 10 prosent de siste to årene.

Undersøkelsen er utført mellom 10. juni - 2. juli i år, der formålet er å måle velgernes tillit til norske institusjoner. Undersøkelsen må tolkes innenfor en feilmargin på +/- 2-3 prosentpoeng for hovedfrekvensene.

Undersøkelsen er gjort ved å stille følgende spørsmål:

På en skala fra 1 til 10, der 1 står for ingen tillit i det hele tatt og 10 står for full tillit, hvilken tillit har du til hver av de institusjonene og aktørene jeg nå skal lese opp?

Flere tall ser du under her:

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS