– Dette er ikke et signal om at NRK legger opp til en strategi hvor vi skal øke tilstedeværelse på tredjepartsplattformer, sier Marius Tetlie.Foto: Kent Olsen
NRK vil nå ungepå TikTok: Da skal profilene ut i spill
NRK Nyheter skal på TikTok. Målet er å nå de unge, men fortsatt skal en del på plass før lanseringen i august.
NRK Nyheter gjør seg klare for lansering på TikTok i august. Bakgrunnen er at TikTok har blitt en viktig plattform for nyhetskonsum blant unge.
Samtidig forteller Marius Tetlie, fungerende nyhetsdirektør, at unges bruk av NRK og andre redaktørstyrte medier går ned.
– Vi har kommet fram til at vi skal ha en spisset og tydelig satsing på TikTok for å eksponere godt nyhetsinnhold fra NRK på TikTok, forteller Tetlie.
MariusTetlie
Fungerende nyhetsdirektør, NRK
Målet er å få den evigkrevende målgruppen over på egne plattformer. NRK har fra før av en eksponeringskonto på TikTok. Den nye kontoen vil ha fokus på nyheter.
– Dette er ikke et signal om at NRK legger opp til en strategi hvor vi skal øke tilstedeværelse på tredjepartsplattformer. Vi ønsker ikke å bygge tredjepartsplattformer som nødvendigvis ikke har en demokratisk funksjon, forklarer han og utdyper:
– Vi ønsker økt direktetrafikk på våre plattformer også fra de unge, men vi ser at en satsing på TikTok er et verktøy for å bygge NRK som nyhetsleverandør for de unge.
Skal bruke profiler
De som skal arbeide med TikTok er i første omgang Ung-redaksjonen på Marienlyst. Satsingen ledes av Reidar Kristiansen, redaksjonssjef for digital utvikling i NRK Nyheter. Han viser til at sosiale medier har blitt en viktig nyhetskilde for aldersgruppen 15-19 år.
– Vi ser på tidsbruken at de bruker mye mer tid på TikTok enn på NRK og andre nettaviser. Da er det viktig å være der for å være synlig med et godt nyhetstilbud, både for at de skal få nyheter der de faktisk oppholder seg, men også for å bli kjent med oss som nyhetsleverandør, forklarer han.
Reidar Kristiansen, redaksjonssjef for digital utvikling i NRK.Foto: Kent Olsen
Formatet er fortsatt under arbeid, men det skal brukes profiler for å formulere nyheter. Det jobbes med ulike konsepter fram mot valget i høsten, men også mer langsiktige innholdskonsepter.
– Vi kommer til å bruke kjente NRK-profiler inn i dette, så er det nyheter og forklaring som er den røde tråden her, sier Kristiansen.
Han forklarer videre at Ung-redaksjonen på Marienlyst vil samarbeide med Ung-redaksjonen i Trondheim. Redaksjonen i Trondheim leverer fra før innhold til NRK Nyheter-kontoen på Instagram.
– Det blir i større grad ett miljø som lager én leveranse til flere sosiale medier-plattformer i tillegg til våre egne, sier han.
Bruker gamle mobiler
I 2023 forbød NRK TikTok på de ansattes tjenestetelefoner. Den sikkerhetsvurderingen står fortsatt ved lag, ifølge Tetlie.
Kristiansen forklarer at Ung-redaksjonen bruker gamle, utrangerte mobiler til TikTok-telefoner.
– Der har de bare TikTok på telefonen, så har man vanlig arbeidstelefon til andre ting, forteller han.
«Make it NRK»
Fungerende nettsjef i NRK, Kathrine Hammerstad, forteller at NRK har gjort innsikt blant unge for å avklare hvilke forventninger de har til nyheter på TikTok og NRK.
Hun forteller at de har fått tydelige tilbakemeldinger på at de unge er glade i NRK, men at man gjerne kan prøve ut nye ting på form og innpakning.
Fungerende nettsjef i NRK, Kathrine Hammerstad.Foto: Kent Olsen
– «Make it NRK» var det vel en som sa, og da handler det om at vi skal fortsatt være NRK. Vi skal beholde den tyngde og troverdigheten vi har. Det er også det unge publikum opptatt av, sier hun.
Tetlie poengterer at når NRK først går på TikTok, så er målet å bygge en relasjon som skal vare for de unge og inn i voksen alder.
– Vi ønsker at de skal bruke NRKs innhold på NRKs egne plattformer, og vi ønsker at TikTok skal være brua. Så skjønner vi definitivt at det ikke er så lett, sier han, og fortsetter:
– Det er stort behov for å få en forklaring om alt som skjer i verden. Så det ønsker vi å få til. Det er relevant for de unge, og det er noe av det absolutt viktigste vi gjør som nyhetsformidlere nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no