Seertallene under søndagens kamp mellom Italia og Norge toppet seg på over 1,3 millioner seere, opplyser TV 2.
Snittet lå på 1,173 million seere da Norge sikret VM-plassen.
– Det ligger an til at store deler av sommeren neste år blir en sammenhengende fotballfest. For TV 2 har dette selvfølgelig enorm betydning når det gjelder interesse. Det ser vi på alle tall for programmer som handler om fotballandslaget, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen til Medier24.
Alle kampene vil være tilgjengelig for alle. TV 2 og NRK skal fordele kampene seg imellom så snart trekningen er foretatt 5. desember. Selve mesterskapet skal foregå i både Mexico, USA og Canada i fem uker, fra 11. juni til 19. juli.
Men når TV 2 skal ha et omreisende team i tre land for å dekke «Camp Norway» i tillegg til team i Norge og produksjon fra Media City i Bergen vil det også utløse store kostnader.
– Vi har ingen planer om å øke bemanningen. Vi må klare oss med de store ressursene vi allerede bruker på norsk fotball og landslaget, men det skal gå bra, sier Vegard Jansen Hagen.
Også NRKs sportsredaktør, Espen Olsen Langfeldt, må forvalte store ressurser for å få en god dekning av fotball-VM.
– Vi skal ha et møte allerede på onsdag med andre avdelinger i NRK for å starte planleggingen, sier Olsen Langfeldt som også var i Milano på søndag og derfor fortsatt er litt hes etter det
– Blir Arne Scheie hentet fram igjen?
– Nei, men han vil nok dukke opp på noen av våre sendeflater. Vi gleder oss enormt til å planlegge sommerens fotballfest og vi er godt rigget for å dekke tidenes største fotball-VM.
Medieanalytiker Lasse Gimnes som også er manager for de tre olympiske mestrene Johannes Høsflot Klæbo, Karsten Warholm og Markus Rooth, sier til Medier24 at inntektene når det gjelder sponsorer og reklame vil øke enormt.
– Dette blir helt fantastisk. Hvis man tar utgangspunkt i Sponsor Insights verdivurderinger ligger det totale sponsormarkedet i Norge på 6,5 milliarder. Cirka 4,5 milliarder går til idrett, mens man gjerne regner med at fotballen utgjør cirka to milliarder av dette.
Gimnes mener fotball-VM også vil få stor betydning for Fotballforbundets inntekter og Eliteserien.
– Rettighetshaverne vil tjene mest, men det vil også kunne bli økte billettinntekter til både landslagskamper og kamper i Eliteserien. Salget av fotballtrøyer vil for eksempel øke dramatisk. Det er mange som nå vil ha landslagsdrakter med Haaland og de andre spillerne, sier Gimnes.
Han er spent på hvordan de store mediene som ikke har rettigheter til kampene, vil satse på fotball-VM.
– Aftenposten har lagt ned sin sportsredaksjon og mange andre har redusert bemanningen. Det blir spennende å se om budsjettene kommer til å øke når det gjelder å satse på fotball-VM i de største avisene. Det kommer til å koste mye og kan også ramme andre idretter negativt, sier Lasse Gimnes.
Også han tror det blir økt interesse for Eliteserien og dermed også inntektene til norske klubber.
– Vi har vel ikke sett en slik interesse for en idrettsbegivenhet på mange år når det gjelder kommersielt potensial, sier han til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no