Gard L. Michalsen / arkivfoto
Schibsted skriver ned verdien av regionavisene med nær en halv milliard kroner
Nå er de fire avisene verdt bare 1 milliard kroner, mener konsernet.
To uker før Schibsteds 2015-tall legges fram, varsler konsernet i en børsmelding om nedskrivinger og enkelte andre inntekter og kostnader i 4. kvartal 2015.
Det dreier seg blant annet om en nedskriving av immaterielle verdier på 465 millioner kroner i 4. kvartal.
- Dette er hovedsakelig drevet av nedskrivninger knyttet til konsernets abonnementsbaserte aviser i Norge, heter det i meldingen.
Med andre ord: Avisene er langt mindre verdt enn før.
Verdt 1 milliard kroner
I meldingen skriver Schibsted at verdsettelsen gjøres på basis av forventede framtidige kontantstrømmer. Altså at mediehusene vil gjøre det svakere framover også.
- Bakgrunnen for nedskrivningene er den negative utviklingen de seneste årene for papiraviser, og at den negative trenden for Schibsteds norske abonnementsbaserte aviser har fortsatt i 2015. Inntektene fra digitale produkter har økt, men dette er ikke tilstrekkelig for å oppveie nedgangen i inntekter fra trykte produkter, heter det i meldingen.
Etter nedskrivingen er bokført verdi av Schibsteds fire abonnementsbaserte mediehus i Norge på 1 milliard kroner.
Øker verdien på andre områder
Nedskrivninger er inkludert i Driftsresultatet (EBIT), men påvirker ikke Brutto driftsresultat (EBITDA). Nedskrivningstesten har ikke resultert i nedskrivninger i Schibsteds Online rubrikk-virksomhet.
Og nedskrivingen på avishusene vil bli mer enn oppveiet av en positiv gevinst på 858 millioner kroner på andre områder, skriver Schibsted.
Det handler om gevinst ved ny måling av eierinteresser i nye datterselskaper som Shpock, samt gevinst ved salg av eiendeler i forbindelse med joint venture-avtaler for online rubrikk i Asia med Naspers og andre aktører.