Prosjektleder Trine Aandahl og redaktør Ole Bjørner Welde.
Prosjektleder Trine Aandahl og redaktør Ole Bjørner Welde.

Ny avis skal ut på ung-ferd: – Vil ha god journalistikk og redelig informasjon

Romsdals Budstikke er neste Polaris-avis ut som vil engasjere en yngre målgruppe.

Publisert

Flere og flere Polaris-aviser har det siste året satt i gang egne ung-prosjekter – der de samarbeider med lokale videregående skoler om å undervise i kildekritikk, ytringsfrihet og redaktørstyrte medier, samt lager journalistikk spesifikt mot en yngre målgruppe.

I Romsdals Budstikke søker de nå etter to journalister til et toårig prosjekt. 

– Det er et historisk løft for mediehuset, og det er første gang vi skal sette opp en egen redaksjon som skal jobbe mot en spesiell målgruppe, sier redaktør Ole Bjørner Welde.

Målet er at det skal bli så vellykket at de kan videreføre prosjektet. I første omgang har de avtale med to videregående skoler, der de skal besøke alle klassene. 

Vil ikke ha clickbait

Trine Aandahl er prosjektleder. Hun har erfaring i å engasjere ungt fra blant annet NRK P3 og Supernytt.

– Vi vet at når man stabler på beina og jobber systematisk og spisser det inn mot en målgruppe, så blir det ofte tatt godt imot så lenge man kjenner målgruppa godt, sier hun.

Romsdals Budstikke skal få flere unge i spaltene
Romsdals Budstikke skal få flere unge i spaltene

De har gjort mye research sier hun, både med analyser av tall og snakket med lokale ungdommer. De er blant annet opptatt av tema som berører deres hverdag, og at det ikke skal være «clickbait».

– Ungdommer vil ha god journalistikk og redelig informasjon. Det er vanskelig for dem å navigere, så bevisstgjøringen og veiledningen i å skille gode og dårlige kilder er en viktig byggesten her.

Har ikke to streker ennå

Prosjektet har også fått 300.000 kroner i støtte fra Fritt Ord.

Welde sier det også handler om posisjonen til norske lokalaviser mot yngre lesere.

– Det som er positivt er at det er interesse der ute. Jeg tror vi som bransje har vært litt for dårlige på å lage innhold som er målrettet mot dem, både i stoffkategori og fortellerform, sier Welde.

– Vi sitter ikke per nå og har satt to streker under svaret på hvordan journalistikken skal utformes, for det blir jo i samspill med ungdommer. Både med de vi er ute og møter på skolene, og ungdommer som skal i arbeidspraksis her, sier Aandahl.

I tillegg til ung-prosjektet skal de ha fire praktikanter fra salg- og markedsførings-linjen på videregående. I fjor hadde de to. 

– De skal ikke lage journalistikk, men være med oss og se på hvordan vi skal treffe ungdommer med produktet vårt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS