Steinkjer24 har tapt over 20 millioner
kroner siden oppstarten i 2020. I fjor forbedret avisen underskuddet fra 4,2 millioner kroner til 2,2
millioner.
– For oss er veksten i
inntektene det viktigste, og det å få opp brukerinntektene. Og det er en hard
kamp når vi er tre aktører i en liten by som Steinkjer, sier sjefredaktør
Sveinung Uddu Ystad, til Medier24 og legger til:
– Samtidig er målet at
underskuddet skal krympe. Men det kommer ikke av seg selv.
Ystad sier hovedfokuset til avisen er å få leserne inn, og
få de til å bli.
– Det er enda tøffere her,
hvor vi ikke bare skal få folk interessert i avisen, men skal konkurrere med
de som er vegg i vegg.
Avisen ble startet opp i 2020 som et svar på at Amedia inngikk teknologiavtale med Trønder-Avisa, den største konkurrenten i byen. Trønder-Avisa eier også Steinkjer-Avisa. Alle tre avisene eies helt eller delvis av Polaris Media.
Har ikke plussmål
Inntektene økte fra 4,8 millioner kroner til 6,4 millioner.
Annonseinntektene sank fra 1,1 millioner kroner til 821.000 kroner, samtidig
økte abonnementsinntektene fra 2,3 millioner til 3.6 millioner. Avisen fikk også
økt pressestøtten med 530.000 kroner.
I 2023 opplevde avisen at kostnadene steg mer enn inntektene,
og daværende redaktør Lorns Bjerkan fortalte at de hadde tatt grep for å få ned
kostnadene. I 2024 endte kostnadene på 8,6 millioner, en nedgang fra 9
millioner.
Siden 2021 har avisens underskudd gått ned år for år, og
årets underskudd er det laveste i avisens historie.
– Når skal dere gå i pluss?
– Det er skummelt å spå. Vi
skal gå i pluss, men har ikke et mål. Vi ser at det går rett vei, men 2025 har
også vært et tøft år. For oss handler det om å fortsette å øke inntektene.
Satser stort på lokal festival
Selv om året så lang har vært tøft, har sommeren vært god,
forteller Ystad.
– Vi har hatt god vekst på
sommerkampanjen, men vi ser at vi må jobbe hardt. Vi satser spesielt på å nå de
yngre leserne.
I sommer har den store satsingen vært Steinkjerfestivalen,
som avisen har brukt mye ressurser på.
– Det er en viktig møteplass
for lokalsamfunnet. I tillegg er det mange som ikke bor i Steinkjer som kommer
hjem, som vi da har mulighet til å nå. Men vi ser at våre konkurrenter også
satser like hardt.
Ystad legger til at også det varme sommerværet har trukket lesere.
– Vi merker at folk leser oss
mer på morgenen og kvelden, når det ikke er på det varmeste. Men vi har hatt en
fin sommer, med dyktige sommervikarer på dekk, sier Ystad.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no