Schibsted la tirsdag frem sin årsrapport for 2024, som viser driftsinntekter på 7,5 milliarder kroner.
Driftsresultatet endte på minus 40 millioner kroner, mens årsresultatet ble positivt med 127 millioner, hovedsakelig som følge av inntekter utenfor den daglige driften.
Driftsinntektene i 2024 landet på 7,5 milliarder kroner, tilnærmet likt fjoråret.
Ifølge konsernet har året vært preget av fallende printinntekter, et svakt annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av den nye organisasjonen.
– Vi visste at 2024 ville bli et krevende overgangsår, både operasjonelt og økonomisk. Men vi brukte året til å legge et nytt fundament – med tydeligere retning, strammere styring og styrkede digitale posisjoner å bygge videre på, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes.
Selskapet har gjennomført tiltak for å øke brukerinntektene, blant annet gjennom større satsing på personalisering og investeringer i kunstig intelligens.
Kostnadsnivået er samtidig forsøkt tilpasset gjennom effektiviseringstiltak, men behovet for ytterligere kutt ble tydelig mot slutten av året, skriver de.
I januar i år måtte konsernet likevel gjennom en større nedbemanning, hvor 350 årsverk måtte kuttes.
– 2024 handlet om å få bedre oversikt og grep om vår nye virkelighet som selvstendig konsern. Da konkluderte vi med at vi måtte ta større strukturelle grep, som resulterte i den omorganiseringen og bemanningsreduksjonen vi har gjennomført de siste månedene. Det har krevd mye av mange, men det var helt nødvendig etter den økonomiske utviklingen vi hadde i fjor, sier Tveitnes.
– Videre i 2025 vil det handle om å tilpasse og bygge. Vi skal bli tydeligere, smidigere og mer relevante – og vi skal ta nye steg på veien til å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden, legger Tveitnes til.
Rapporten omfatter hele 2024 – både før og etter at Schibsteds medievirksomhet ble skilt ut fra Schibsted ASA og overtatt av Tinius-stiftelsen. Den nye enheten tok i bruk navnet Schibsted igjen etter en kort periode som Schibsted Media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no