Schibsted sine lokaler i Akersgata.

Schibsted-avisenes resultater faller nær 70 prosent

Kraftig tilbakegang i resultatene - men vekst i de digitale abonnementsinntektene.

Publisert Sist oppdatert

Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. 

Totalt endte årsresultatet på 59 millioner kroner, en nedgang på 68 prosent.

– Samtidig som 2022 var et ekstraordinært nyhetsår, spesielt med utbruddet av krigen i Ukraina, så var det også et år som ble krevende finansielt hovedsakelig som følge av betydelig press på printøkonomien vår. Til tross for en rekke kostnadsreduserende tiltak så har de norske selskapene i News Media gjort en imponerende jobb med å utvikle seg og levere stor verdi til brukere, abonnenter og annonsører, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier News Media.

Det samlede 2022-resultatet endte på 59 millioner kroner, en nedgang på 68 prosent. Tveitnes forklarer at hoveddriveren for tilbakegangen var den hardt pressede printøkonomien, med betydelige kostnadsøkninger, opplagsfall og et sviktende annonsemarked som følge av den usikre makroøkonomien. 

– Vi er selvsagt ikke fornøyde med de finansielle resultatene i 2022. Dersom vi tar med i betraktningen de eksterne faktorene som spilte inn gjennom året samt at 2021 var et ekstraordinært år hva gjelder annonseinntekter, så synes jeg likevel vi landet greit på beina, sier Tveitnes. 

Hun legger ikke skjul på at det er tøffe tider og at mye har endret seg mellom 2021 og 2022. 

– Som gjør at vi nå har helt andre finansielle forutsetninger enn da vi offentliggjorde årsregnskapene for de norske selskapene for et år siden. Men det jobbes godt med å redusere kostnader løpende, slik at vi også skaffer oss rom til å gjøre viktige og smarte investeringer, sier Tveitnes.

Hun berømmer likevel annonseorganisasjonen i News Media for å ha “jobbet som helter” og prestert godt særlig innenfor digitale annonseinntekter. 

Hun er særlig imponert over den sterke veksten i digitale abonnementsinntekter, til tross for at mange gjennom 2022 fikk en stadig trangere privatøkonomi.

 Samtlige av de store mediehusene kunne i fjor vise til tosifret prosentvis vekst i digitale abonnementsinntekter hver for seg, og samlet økte News Medias digitale abonnementsinntekter med 19 prosent.

– De digitale abonnementsinntektene vitner først og fremst om at det redaksjonelle innholdet vi tilbyr engasjerer og er viktig for folk, og kanskje særlig når verden rundt dem fremstår uforutsigbar og utrygg på flere måter, sier Tveitnes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS