Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted presenterte tallene for siste kvartal i 2017. Foto: Tore Meek / NTB scanpixTore Meek / NTB scanpix
Schibsted har investert rundt en milliard kroner i Shpock-appen. Nå avvikles den i Norge
«Vi ser at vi må skifte fokus for å sikre en langsiktig levedyktig virksomhet», skriver Schibsteds kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i en epost.
Loppis-appen Shpock legges ned i Norge og Italia. Det kom fram i en intern redegjørelse, gjengitt av DN. De omtalte saken først.
I redegjørelsen kommer det også fram at Schibsted har investert rundt en milliard norske kroner i appen, eller over 100 millioner euro, skriver DN.
Driften av appen fortsetter i fire andre land, og investeringen på en milliard er gjort i selskapet bak appen, ikke kun i Norge.
– Reduksjon i antall ansatte
«Som annonsert ved Q3 rapporteringen skjer det nå et strategiskifte i Shpock. Shpock beveger seg nå inn i en ny fase og går fra en tidligere sterk vekststrategi til en lønnsomhet-fokusert strategi som skal sikre en levedyktig business og inntjening på de posisjoner man allerede har oppnådd», skriver kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Camilla Kielland i en epost til Medier24.
Ambisjonen med den nye strategien er å nå break-even - altså at kostnader og inntekter er like store - i løpet av 2019, skriver hun.
Videre skriver hun at det også kommer til å føre til reduksjon i antall ansatte.
«For å oppnå dette betyr det å øke inntjening betydelig også kostnadskutt. En av de største kostnadsdrivere har vært markedsføring, som nå blir redusert betydelig i alle markeder. Dette betyr at selskapet må ned i antall ansatte», skriver hun.
De ser på selskapet som et attraktivt produkt, men at strategisskiftet har tvunget seg fram, om de ønsker å sikre bedriften i et langsiktig perspektiv.
«Vi ser at vi må skifte fokus for å sikre en langsiktig levedyktig virksomhet. Det har vært viktig å bygge opp merkevaren samt trafikk med en aggressiv markedsføringsstrategi de første årene, og selskapet har nå kommet til en ny fase hvor inntjening prioriteres høyere»
Da appen ble lansert i Norge, gjenga Medier24 følgende sitat fra tidligere Finn.no-sjef Sondre Gravir.
- I FINN og Schibsted har vi en tradisjon for å utfordre oss selv og være offensive i vår produktutvikling. FINNs valg om å lansere Shpock er helt i tråd med denne tradisjonen, og det er gøy å gjøre det samtidig som FINN torget har en god utvikling, sa Sondre Gravir til Medier24 da.