I spalten sommerpraten deler en rekke personer i bransjen sine refleksjoner om året så langt, metode og sine medievaner i ferien.
Denne gangen går turen til Aftenposten-journalist Vegard Venli.
– Hva er én ting du har lært i år som har endret hvordan du jobber journalistisk?
– Én ting jeg har lært i år er betydningen av tradisjonell, journalistisk undersøkende metode. Lett å glemme i en tid der alle jager de samme unge leserne, på stadig "hottere" plattformer, ved hjelp av stadig mer moderne verktøy. Joda, jeg bruker ChatGpt hver dag. Flott til å automatisere repetative oppgaver, og plutselig kan jeg kode i alle språk. Det er jo en liten revolusjon, for all del. Men det er en ting ChatGpt ikke klarer, og det er å lage klassiske avsløringer som leserne våre elsker. Til det trenger man fortsatt håndverket vårt, og ikke minst evnen til å tenke struktuert og selvstendig.
– Hvilken sak – enten din egen eller andres – har imponert deg mest i år, og hvorfor?
– Arbeidet som har imponert meg mest i år, er artikkelserien "Landbrukets skyggeside". I en og samme serie får leserne presentert bildedokumentasjon på boforhold som er så kummerlige at du først ikke tror det er i Norge. Og så får du lese om bakmennene. Ja, de blir identifisert - med navn og bilde. Vi er flere som har bidratt inn i prosjektet, men Gunnar Thorenfeldt har vært primus motor. Han er rett og slett Norges beste på arbeidslivskriminalitet, og leser du artikkelserien vil du forstå hvorfor.
– Hvilket verktøy, metode eller arbeidsgrep klarer du deg ikke uten nå – og hvorfor?
– Jeg er blitt mer og mer avhengig av juridisk metode og tankemåte. Ut over at jussen i seg selv er et svært kraftig journalistisk arbeidsverktøy, elsker jeg det strukturerte tankesettet som jussen tilbyr. Det å sondre mellom deskriptive og normative utsagn, eller det å strukturere argumenter inn i kategoriene holdbarhet, relevans og vekt, det er for meg blitt til en del av den journalistiske verktøykassa som jeg bruker daglig.
– Hva kobler du av med i sommer, og hvilke medievaner tar du med deg i ferien?
– Det blir nok noen turer med båten i Oslofjorden med dama. Også ser jeg frem til snorkling på sør-Kreta, det er total avkopling.
– Hva er ditt beste råd til de som står uten arbeid eller ser seg om etter en ny jobb i mediebransjen nå?
– Etter jobbannonsene å dømme er markedet ganske støvsugd nå, og mye virker mørkt i vår bransje. Det er kanskje en fattig trøst akkurat nå, men det kommer en tid der medieledere gjenoppdager det kommersielle potensialet som ligger i tradisjonelle undersøkende metoder. I mellomtiden må man huske på kompetansen man har, som også er attraktiv for arbeidsgivere innen andre bransjer. Faget vårt gjør oss rådyktige på språk. Vi er topptrente til å forstå, bearbeide og videreformidle store mengder informasjon. Vi kan mer om politikk og samfunn enn de fleste. Er man litt fleksibel, forblir man ikke arbeidsledig.