– Norske valgomater holder høy kvalitet, men ser ganske like ut som for ti år siden. I år har vi prøvd å pusse opp formidlingen litt, sier Øyvind Engan, prosjektleder for valgomaten i VG i en pressemelding.
70 prosent av unge under 24 år tok minst en valgomat før valget i 2023. Det viser Institutt for samfunnsforsknings valgundersøkelse (kap. 6). Av disse oppgir 80 prosent at valgomaten hadde betydning for hva de endte med å stemme.
Engan forklarer at de vet at unge brukere leser dem på mobil, og liker visuelle innslag bedre enn tekst.
– Brukerundersøkelsene våre viser også at de setter stor pris på pedagogiske forklaringer og for/mot-argumenter om kompliserte saker. Så det er her vi har satt inn støtet i år. Hvert av spørsmålene i valgomaten har nå en liten videosnutt, forklarer Engan.
De er spente på å se hvor mye det vil bli brukt.
Samtidig ligger det grundig jobb bak innholdet.
– Vi har gjort den vanlige, grundige jobben med å telle politiske konfliktlinjer og vekte slagside i spørsmålene for at den skal være mest mulig dekkende og rettferdig. Men dette skal ikke brukeren merke noe til. Målet er at den skal være lett å bruke og informativ både for politikknerden og den som ikke er så interessert, sier Engan.
I tillegg har de lagt inn det de kaller en liten dessert: en personlighetstest der du kan se hvilken av partilederne du ligner mest på.
Prosjektleder Øyvind Engan understreker at politiker-matchen er et supplement til valgomaten, ikke en erstatning.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no