Rekordtall fra Amedia 3. kvartal: Driftsmargin på 18 prosent. 2015 en halv milliard bedre enn 2014

Presenterte solide tall for årets nest siste kvartal fredag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Amedias resultatpresentasjon for tredje kvartal, la mediekonsernet fram meget solide tall:

Amedia leverer i kvartalet et brutto driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter på 178 millioner kroner. Det gir en margin på hele 18 prosent i kvartalet. 

Og det var selvsagt konsernsjef Are Stokstad fornøyd med:

- Det er det beste både A-pressen og Edda har hatt noen gang, tror jeg. Ingen har sjekket det ordentlig, men jeg tør å påstå det, sa konsernsjef Are Stokstad under presentasjonen, som startet klokka 12.00. 

Årets gode tall kommer etter at konsernet med rundt 65 lokale og regionale mediehus i fjor kuttet kostnader på rundt en halv milliard kroner.

Inntektene i år er godt under fjoråret, men bedre enn fryktet.

Og når kostnadene er enda mye lavere, gir det et godt resultat.

Halv milliard bedre før skatt

3. kvartal står for nesten halve det brutto driftsresultatet så langt i år: 178 millioner i tredje kvartal, 390 millioner etter tre kvartaler.

Dette er 70 millioner kroner bedre enn samme tidspunkt i fjor; da på 320 millioner kroner.

Rett nok er inntektene etter tre kvartaler i år 384 millioner bak fjoråret, med kostnadene er samtidig 454 millioner kroner lavere.

2015-tallene påvirkes også noe av nedlagte trykkerier, salg av virksomheter og dårlig rubelkurs.

Men samtidig er det langt mindre av både engangseffekter og avskrivinger enn i fjor - et 2014 som blant annet var preget av sluttpakkekostnader.

Det gir et resultat før skatt på 164 millioner kroner så langt i år - mot 282 millioner minus etter tre kvartaler i fjor. Hele 446 millioner kroner bedre.

Mer positiv annonseutvikling

Inntektsutviklingen er som nevnt bedre enn fryktet for et års tid siden. Justert for solgt virksomhet, går Amedias inntekter tilbake med 5 prosent i 3. kvartal.

- Utviklingen i annonsemarkedet er i 3. kvartal vesentlig bedre enn i årets første seks måneder, skriver konsernet selv om tallene.

Annonseinntektene i sammenlignbare aviser faller med 5 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Annonseinntektene fra print faller med 9 prosent, mens den digitale annonseveksten er på 8 prosent i kvartalet.

Samtidig gjør noen mediehus det langt bedre: 

Amedias mediehus i region Nord og Midt-Norge har samlet en vekst i digital annonseomsetning på 20 prosent i kvartalet, mens avisene i Buskerud har 17 prosent digital vekst.

21 aviser, deriblant Romerikes Blad, Avisa Nordland, Bergensavisen og Firda, har vekst i totale annonseinntekter i kvartalet.

Slik ser tallene for Amedia AS ut så langt i år: 

  • Trykk på bildet for større versjon!

Powered by Labrador CMS