Cecilie Asker er denne ukens gjest i Pressepodden.

Pressepodden: 

Aftenposten-redaktøren leder fire avdelinger samtidig

– Jeg får dagene til å gå, for å si det sånn, forteller Cecilie Asker i Pressepodden.

Publisert

Cecilie Asker har vært kulturredaktør i Aftenposten siden 2019

Men det er ikke den eneste lederjobben hun har i avishuset. 

Hun har også tatt over flere nye avdelinger i Aftenposten det siste året: Vink-redaksjonen, debattavdelingen og forbrukerstoff-delingen Riks, med blant annet nisjene Sprek, Karriere, Reise, Foreldreliv og Bolig. 

– Jeg får dagene til å gå, for å si det sånn, forteller Asker i Pressepodden og smiler. 

– Men jeg har veldig flinke nyhetsledere da, under meg, som gjør veldig mye av dag-til-dag-arbeidet, legger hun til.

Asker påpeker at hun er redaktør og avdelingsleder for både kultur og Vink.

– I tillegg så er debatt nå i kulturredaktørens linje, men der har vi en egen debattredaktør, som tar seg av den avdelingen, sier hun. 

Hør hele Pressepodden-episoden øverst i denne saken, eller der du vanligvis finner podkaster.

– Utvikler journalistikken

– Hvordan får du dagen ut å gå opp med det her?

– Med å jobbe med veldig mange flinke folk, som sørger for å holde hjulene i gang og sørger for å utvikle den journalistikken sammen med meg. Det er kult, sier Asker. 

– Er tanken at dette skal være en permanent løsning, eller er det sånn midlertidig? 

– Nei, det er en permanent løsning. Eller så permanent som ting i mediebransjen kan bli da, sier Asker.

Det er også fordeler av å lede flere avdelinger samtidig, forteller hun.

– Jeg jobber en del med å se på muligheter, for å få til synergier og hvordan kan jobbe sammen, sier Asker.

– Dette er forskjellig type innhold. Men vi jobber alle med målgrupper og brukerbehov, så vi har godt av å jobbe litt sammen. Så det gjør vi, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet

– Jeg tror at kulturjournalistikken kommer til å ha gode levekår i tiden som kommer. , sier Cecilie Asker.

– Må ha digital strategi

Asker brenner også - ikke overraskende - for kulturjournalistikk. Og spesielt utviklingen og digitaliseringen av dem. 

I Vink-redaksjonen har de tatt i bruk nye metoder for å nå ut til yngre målgrupper.

Asker mener også den mer tradisjonelle kulturjournalistikken kan nå ut til flere. 

– Jeg tror at kulturjournalistikken kommer til å ha gode levekår i tiden som kommer. Men for at det skal fungere, så må du jobbe med det kontinuerlig, sier hun.

– Du kan ikke lene deg tilbake og tenke på kulturjournalistikk som et rent papirprodukt. Du kan godt kuratere et papirprodukt, men du må ha en digital strategi. Det må kunne fungere i en digital verden, påpeker Asker.

Hun mener også man må utvikle journalistikken.

– Det kan handle om innhold, om prioriteringer på tema og ikke minst om distribusjon. Distribusjon er nøkkelen til veldig mye av en brukeropplevelse. At vi sørger for å gi brukerne det innholdet de vil ha når de er klare for å motta det, sier Asker.

– Tøffe år

Hun er optimist med tanke på fremtidens kulturjournalistikk.

– Kulturjournalistikken har hatt noen tøffe år i digitaliseringen, da alt handlet om klikk. Men for Aftenposten, som har en abonnementsøkonomi, så har kulturjournalistikken fått helt nye kår de siste årene, sier hun.

– Nå trenger vi ikke å «please» et stort publikum ved å gå viralt og få masse klikk. Vi trenger egentlig bare å levere et produkt som er såpass bra at våre abonnenter har lyst til å betale for det, sier Asker.

Og legger til:

– Og det ser vi jo at de faktisk gjør. Våre abonnenter er veldig opptatt av kulturjournalistikk.

Asker tror derfor fremtidens kulturjournalistikk kommer til å handle mye om forstå behovene til brukerne. Hun ser også flere nye muligheter innen kulturjournalistikken, og mener den bør skape nye tanker i samfunnet.

Hør mer om det, samt hvordan Vink-redaksjonen jobber i denne ukens Pressepodden-episode.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS