Radio Metros Hilde Apneseth kaller kultur- og likestillingsminister Abid Raja en politisk lettvekter.
Radio Metros Hilde Apneseth kaller kultur- og likestillingsminister Abid Raja en politisk lettvekter.

DEBATT:

Rajas forslag er døds­støtet for lokalradioen

«For oss som driver kommersiell lokalradio har de siste 18 månedene på ingen måte vært en fest.», skriver Hilde Apneseth.

Publisert Sist oppdatert

Det siste halvannet året har jeg ved flere anledninger hisset meg opp over budskapet fra noen av de mest profilerte Venstre-statsrådene.

Jeg trodde nesten ikke mine egne ører da næringsminister Iselin Nybø så kjekt sa på en pressekonferanse i starten av pandemien at «det jo bare er for bedriftene å gå til banken for å låne penger hvis de trenger det». Banken! Jommen sa jeg smør. Banken våkner først når du vil låne mer enn 100 millioner og kan stille fast eiendom som sikkerhet. Vi som ikke er i denne kategorien, må klare oss selv.

Særlig bedre har det ikke vært å følge kulturminister Abid Raja. Han er en gøy fyr med kule slips og matchende skjorter. Jeg vil faktisk gjerne dra på fest med Raja, men som politiker bekrefter han stadig vekk inntrykket av å være en lettvekter.

Sist i et debattinnlegg der han proklamerer stolt at det har gått mye bedre for mediene enn man kunne frykte ved starten av pandemien. Med stor entusiasme ramser han opp alt regjeringen (og han) har gjort for at mediene går en lys fremtid i møte. Ja, Raja. Du har heldigvis rett i at veldig mange mediebedrifter har klart seg mye bedre enn fryktet ved starten av pandemien. Men er dette din fortjeneste? Når hele befolkningen er umettelig på koronastoff går klikkratene og abonnementstallene til nettavisene i været. Og når det er lite annet å gjøre enn å sitte i hjemme i sofakroken koker det hos strømmetjenestetilbyderne.

Men for oss som driver kommersiell lokalradio har de siste 18 månedene på ingen måte vært en fest. Radio Metro mistet 30% av omsetningen i 2020, og vi ble tvunget til å nedbemanne 8 personer for å overleve krisen.

Første halvår 2021 har vært nesten like tøft med et sviktende reklamemarked og kronisk mangel på økonomiske og menneskelige ressurser. Du skryter i ditt innlegg at regjeringen i mai i år sendte på høring «et forslag om forlengelse av eksisterende lokalradiokonsesjoner på FM for å gi lokalradio mer tid til den digitale overgangen.» Dette høres jo i utgangspunktet flott ut, helt til man skjønner at de foreslåtte rammevilkårene for forlengelsen av FM er så dårlige at det i praksis vil si en nedleggelse av hele lokalradiobransjen.

Høringsforslaget møtte derfor massiv motstand fra en samlet lokalradiobransje. En markedsliberal regjering med en kulturminister som kommer fra et parti som fremmer små og mellomstore bedrifter burde klare bedre.

For Raja foreslår utrolig nok følgende:

  • Totalt forbud mot å selge reklame for alle lokalradioer som sender på FM i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger (HALLO?! Et tilsvarende forbud mot å selge reklame i lokalavisene i de store byene er fullstendig utenkelig)
  • Forbud mot å overdra (selge) FM-konsesjoner
  • Forbud mot å re-planlegge FM-nettet i eget konsesjonsområde slik at det blir mer effektivt og bedre for lytterne

Både Norsk Lokalradioforbund og ledende bransjeaktører har gang på gang forsøkt å få Familie- og Kulturkomitéen, Kulturdepartementet og Medietilsynet til å innse at gjeldene høringsforslag er dødsstøtet for lokalradioene.

Raja, i ren desperasjon har vi kontaktet dine personlige rådgivere for å se om det er mulig å få deg, en minister fra Venstre, til å gå vekk fra forslaget som har sterke stalinistiske overtoner. Men du hører ikke. Istedenfor skriver du nok et forblommet debattinnlegg der du påstår at «for oss er lokale norske medier viktigst».

Inntil du følger opp ordene med handling er du en politisk lettvekter. I alle fall i min bok.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS