Planen da de startet var å utelukkende å investere i nisjemedier som enten var lokale eller helst b2b.
– I 2022 var hypotesen vår at teknologien var så moden at det var hyllevare til å gjøre alt. Så det handlet kun om å tenke på hvordan man bygger medier når barrierene er borte, og det du trenger er flinke folk og en god idé, forteller styreleder og rådgiver, Sturle Rasmussen.
Han begynte karrieren som abonnementssjef i Bergens Tidende og ble siden konserndirektør i Schibsted. I Skavl Media har han fått med seg flere med lang erfaring på abonnement, blant annet Audun Holmøy Røhrt, som drev Fri Flyt og bygget opp eget abonnementssystem der.
Audun
Holmøy Røhrt er med på Skavl Media.Foto: Skavl Media
På markedet fant de ikke et tilfredsstillende abonnementssystem.
– Det var litt overraskende, sier han, og utdyper at de ikke hadde tenkt å bygge et abonnementssystem.
– Da gikk vi fra å kun drive med nisjemedier til at vi også startet et software-selskap.
Software i fokus
Det er abonnementssystemet Subrite som har vært fokuset de siste årene. Målet er at det skal være et hyllevareprodukt som kan selges.
– Subrite er nettopp sluppet i markedet og nærmer seg 15 kunder med til sammen over 150.000 abonnenter. Det har vi truffet veldig bra med, sier Rasmussen.
Kundene de sikter seg inn mot er i hovedsak norske og til dels nordiske medier. Både redaktørstyrte medier, men også ikke-redaktørstyrte medier, og nye medier, er aktuelle.
Spesielt nye små og mellomstore medier trekker han fram.
– Det er en kategori som er i eksplosiv vekst, sier han og nevner podkastere og influensere som eksempel.
– Ser du til USA så jobber mange av de aller beste journalistene selvstendig, fortsetter han.
Og USA kan kanskje være et marked på sikt. Skavl Media ønsker å gå internasjonalt med Subrite, men holder seg mest til Norge foreløpig.
– Norge er på en måte det perfekte stedet å starte en ny mediebedrift i, og på en annen måte er det et helt jævlig sted, sier han.
– Hvorfor det?
– Perfekt er det på grunn av Vipps, nordmenn betaler for nyheter dobbelt så mye som noen andre, og alt er digitalisert, svarer han, og fortsetter:
– Utfordringen er at mye er konsolidert, og i Norge er det relativt sett veldig lite nye medier - fordi de flinke journalistene sitter innelåst på gode vilkår. I USA får de sparken og må starte for seg selv.
– Ser du til USA så jobber mange av de aller beste journalistene selvstendig, sier Sturle Rasmussen i Skavl Media.Foto: Kent Olsen
Han mener i tillegg at pressestøtten favoriserer etablerte medier foran nye.
– Det ene er at du først får støtte etter at du har fått betalende kunder. Det verste er at kriteriene for støtte er som et bilbingo for papiravisen. Med krav til antall leserinnlegg, utgivelsesfrekvens, artikkelformat, og så videre, sier han.
– Resultatet er også at Norge ikke ligger like langt fremme på utvikling av redaktørstyrte medier som da VG ledet an for femten år siden. I dag skjer det mye nyskaping internasjonalt, på YouTube, podkast og i nisjer, mens i Norge er det fortsatt klassiske nettaviser som gjelder.
– Vi vil bygge små mediebedrifter og fungere mer som en eier, medspiller og leverandør. Hele konseptet vårt er at det ikke skal være noe overhead, forklarer Rasmussen.
Å knytte til seg de rette folkene mener de er viktig.
– En del av konseptet er at vi vil jobbe med folk som vil eie. Mange vil eie sin egen bedrift. Det er den type folk vi satser på; flinke folk som er motivert til å bygge sin arbeidsplass, og som har en unik idé, forteller han.
En annen avis som de skal lansere er fensfjorden.no. Øyvind Bjerkestrand skal være redaktør.
– Han hadde en idé om å starte et medie der oppe. Og siden vi har troen på ham, og synes ideen er god, og siden det er forferdelig billig å starte et medie i dag, så hvorfor ikke ta den risikoen? Det skal ikke så mye til for å lykkes, kommenterer styrelederen.
Egentlig tenkte ikke Skavl noe særlig på lokalaviser. B2b var det egentlige fokuset.
– Men så ser vi hva vi får til med Midtsiden, som er et lite eventyr. Dermed har vi åpnet opp for at nisjebegrepet vårt også inneholder lokalaviser, sier han.
Han håper dog å se b2b-nisjer fremover, men understreker at det viktigste er folkene.
– De må brenne for ideen og ha det som sitt prosjekt.
I første omgang ønsker de å ha en håndfull medier og utvikle dem. Det de er interessert i er gründerdrevne medier.
– De nye mediene som kommer vil starte mye smalere, og være mer entreprenørdrevet. Jeg tror det er masse muligheter for de som vil satse, sier han.