Sarah Sørheim og Lars Glomnes i Aftenpodden

Mediene kappes om partileder-podkast: – De skal ikke være i kampmodus her

Partilederne er i fokus. – Det er noe med persongalleriet som har blitt trangt, det har skjedd noe. Og jeg tror ikke det er helt bra, sier Kjetil Alstadheim.

Publisert

Under årets valgkamp har flere medier lansert nye konsepter med enkeltintervjuer av partiledere. 

VG har «hva står du for», NRK har «Mørch og makta» og Aftenposten bruker podkasten «Aftenpodden» til å kjøre enkeltintervjuer, hvorav en god del kjøres som livepodkaster på John Dee.

Medier24 møtte trioen fra Aftenpodden før innspilling av live-podkasten med statsminister Jonas Gahr Støre for å snakke om trenden med enkeltintervjuer, og hvordan det er å være tre om å intervjue ett intervjuobjekt. 

– Fordelen er at vi allerede snakker sammen hver uke, vi er vant til å veksle på hvem som har ordet, så det blir en viss rolledeling, sier programleder Lars Glomnes til Medier24. 

Intervjuene som ikke gjøres på live-scenen gjør han alene i sin egen podkast «Ekstra-Lars». 

– Kjetil har enda bedre oversikt i det politiske landskapet, og kan dra de litt lengre analysene. Mens jeg og Sara drar det litt mer ned, med mer joviale spørsmål, legger han til.

– Det er litt som jazz. Alle får skinne og får sin egen solo, sier Kjetil B. Alstadheim.

– Vil vi se på oss selv som en jazzgruppe?, kontrer Sarah Sørheim.

Aftenpodden intervjuer statsminister Jonas Gahr Støre.

Utfyller nyhetsjournalistikken

Redaktørstyrte medier er ikke alene om å dra politikere ut på glattisen i år. «Gutta» har gitt mediene hard konkurranse med å få politikere til å stille. 

– Er disse intervjuene et svar på at ikke–redaktørstyrte medier nå har tatt plass med podkaster og intervjuer?

– Nei, jeg tror heller det er et svar på at de formatene ikke er så tilgjengelige. Det er ikke kjempestor interesse for å lese lange intervjuer i Aftenposten eller andre medier med politikerne som forteller hva de står for, sier Glomnes.

– Så mener vi helt oppriktig at vi lager gode intervjuer da, legger Sørheim til.

– Selv om det har kommet flere til i dette formatet, har vi oppdratt våre lyttere til dette over mange år. Det er et godt format for politisk engasjerte gjester og lyttere. Og jeg mener det er en fin måte å fylle ut den spissere nyhetsjournalistikken på, sier Sørheim.

Glomnes legger til at nyhetsjournalistikken og de hardere debattene er viktig i valgkampen.

– Men jeg skjønner at det også er greit å få tenke litt lengre tanker og resonnementer. Her har de fire kvarter heller enn ett politisk kvarter.

Kjetil B. Alstadheim og Sara Sørheim gjør seg klar til live-innspilling.

Trangt persongalleri

Det er også noe av det de prepper gjestene på.

– De skal ikke komme rett fra et debattstudio og tenke at de skal fortsette en kamp. Vi er faktisk interessert i å snakke om de lengre linjene. De skal ikke være i kampmodus her, sier Glomnes.

I forrige uke uttalte Høyres nestledere Tina Bru og Henrik Asheim i sin podkast «stortingsrestauranten» at de savner debatter og flater politikere kan stille opp i under årets valgkamp. 

Alstadheim er enig at det er mer fokus på partiledere i år.

– Det er noe med persongalleriet som har blitt trangt, det har skjedd noe. Og jeg tror ikke det er helt bra. Det blir interessant når man skal oppsummere valgkampen i etterkant. Må man hente inn andre stemmer for å skille seg ut neste gang, spør Alstadheim.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS