Sarah Sørheim og Lars Glomnes i AftenpoddenFoto: Torill Henriksen
Mediene kappes om partileder-podkast: – De skal ikke værei kampmodus her
Partilederne er i fokus. – Det er noe med persongalleriet som har blitt trangt, det har skjedd noe. Og jeg tror ikke det er helt bra, sier Kjetil Alstadheim.
Under årets valgkamp har flere medier lansert nye konsepter med enkeltintervjuer av partiledere.
VG har «hva står du for», NRK har «Mørch og makta» og Aftenposten bruker podkasten «Aftenpodden»
til å kjøre enkeltintervjuer, hvorav en god del kjøres som livepodkaster på John
Dee.
Medier24 møtte trioen fra Aftenpodden før innspilling av live-podkasten med statsminister Jonas Gahr Støre for å snakke om trenden med enkeltintervjuer, og hvordan det er å være tre om å intervjue ett intervjuobjekt.
– Fordelen er at vi allerede
snakker sammen hver uke, vi er vant til å veksle på hvem som har ordet, så det
blir en viss rolledeling, sier programleder Lars Glomnes til Medier24.
Intervjuene som ikke gjøres på live-scenen gjør han
alene i sin egen podkast «Ekstra-Lars».
– Kjetil har enda bedre oversikt i det politiske landskapet, og kan dra de
litt lengre analysene. Mens jeg og Sara drar det litt mer ned, med mer joviale
spørsmål, legger han til.
– Det er litt som jazz. Alle
får skinne og får sin egen solo, sier Kjetil B. Alstadheim.
– Vil vi se på oss selv som
en jazzgruppe?, kontrer Sarah Sørheim.
Aftenpodden intervjuer statsminister Jonas Gahr Støre.Foto: Torill Henriksen
Utfyller nyhetsjournalistikken
Redaktørstyrte medier er ikke alene om å dra politikere ut på glattisen i år. «Gutta» har gitt mediene hard konkurranse med å få politikere til å stille.
– Er disse intervjuene et
svar på at ikke–redaktørstyrte medier nå har tatt plass med podkaster og intervjuer?
– Nei, jeg tror heller det er
et svar på at de formatene ikke er så tilgjengelige. Det er ikke kjempestor
interesse for å lese lange intervjuer i Aftenposten eller andre medier med
politikerne som forteller hva de står for, sier Glomnes.
– Så mener vi helt oppriktig
at vi lager gode intervjuer da, legger Sørheim til.
– Selv om det har kommet flere
til i dette formatet, har vi oppdratt våre lyttere til dette over mange år. Det
er et godt format for politisk engasjerte gjester og lyttere. Og jeg mener det
er en fin måte å fylle ut den spissere nyhetsjournalistikken på, sier Sørheim.
Glomnes legger til at nyhetsjournalistikken og de hardere
debattene er viktig i valgkampen.
– Men jeg skjønner at det
også er greit å få tenke litt lengre tanker og resonnementer. Her har de fire
kvarter heller enn ett politisk kvarter.
Kjetil B. Alstadheim og Sara Sørheim gjør seg klar til live-innspilling.Foto: Torill Henriksen
Trangt persongalleri
Det er også noe av det de prepper gjestene på.
– De skal ikke komme rett fra
et debattstudio og tenke at de skal fortsette en kamp. Vi er faktisk
interessert i å snakke om de lengre linjene. De skal ikke være i kampmodus her,
sier Glomnes.
I forrige uke uttalte Høyres nestledere Tina Bru og Henrik Asheim i sin podkast «stortingsrestauranten» at de savner debatter og flater politikere kan stille opp i under årets valgkamp.
Alstadheim er enig at det er mer fokus på partiledere i år.
– Det er noe med persongalleriet som har blitt trangt, det har skjedd noe. Og jeg tror ikke det er helt bra. Det blir interessant når man skal oppsummere valgkampen i etterkant. Må man hente inn andre stemmer for å skille seg ut neste gang, spør Alstadheim.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no