Lars Glomnes har fått seg egen podkast hos Aftenposten.

Aftenposten prøver seg på YouTube: – Det har vi ikke gjort før

Med podkasten Ekstra-Lars tester Aftenposten ut nye formater og plattformer – blant annet publisering av podkast i videoformat på YouTube. Det er første gang mediehuset gjør dette med egenprodusert podkast.

Publisert

Lars Glomnes, kjent fra blant annet Aftenpodden, har fått sin egen podkast, Ekstra-Lars.

Podkasten er en ren intervjupodkast på rundt en time, der Lars har med gjester i studioet. Til nå har profiler som Fredrik Solvang, Sylvi Listhaug og Trygve Slagsvold Vedum vært gjester.

Podkastene filmes med to kameraer og blir lagt ut på YouTube. 

– Det har vi ikke gjort før. Det er et eksperiment. Vi vil lære av å gjøre det, forteller Glomnes til Medier24.

Han tar opp at det satses mer og mer på video i mediehus, og ser at de kan legge hele podkasten i video på YouTube, samt hente ut klipp til bruk i sosiale medier.

– Foreløpig har vi ikke lagt alle kreftene i å makse Youtube-lyttingen. Vi bygger katalog. Og det er ganske små tall, men forhåpentligvis kan vi forstå litt mer om hva som funker, forteller Glomnes.

Aftenposten filmer også podkasten Aftenpodden.

– Men der har vi ikke komme så langt med at vi legger det ut i fullt videoformat, sier han og viser til at det er litt mer komplisert når fire personer snakker.

– Jeg kunne tenke meg å teste Aftenpodden i helvideo også. Jeg tror nok mer video kommer til å skje.

– Naturlig

Ideen om podkasten kom etter en diskusjon om Aftenposten burde ha en egen intervjupodkast.

– Det kan lett tenkes at det finnes mange fra før, men vi tok en ekstra runde på det og tenkte at det er naturlig at vi har det formatet fra Aftenposten i vår lydportefølje, forteller Glomnes.

I tillegg hadde han veldig lyst til å lage det selv. Han fikk lov til å teste ut å lage et konsept som baserer seg på hva han er nysgjerrig på.

– I utgangspunktet er det første kriteriet at de skal være interessante å høre på. De skal kunne formidle. Det er egentlig at det må være noen som kan delta i en samtale. Og jeg synes det er interessant å ha folk som har en eller annen klar tanke om hvordan samfunnet er, eller burde være, sier han.

Foreløpig publiseres podkastene i samme feed som Aftenpodden.

– Vi har sett og lært fra andre at det er tøffere å bygge opp nye feeder for tiden. Da har vi lagt det inn som en del av Aftenpodden-feeden, og jeg ser for meg at det kommer det nok til å være der veldig lenge, forklarer Glomnes.

Wee og Klein

Inspirasjonen henter han fra flere typer intervju-podkaster, som Wolfang Wee og Ezra Klein fra New York Times.

– Jeg tenker at det er jo viktig at det ikke blir helt likt noe annet, men at jeg tar med meg litt av det som jeg synes er interessant og bra, sier han.

Glomnes er tydelig på at man må lære av de som klarer å lage podkaster som fungerer for lytterne.

– Jeg føler ikke at man skal være snobbete fra etablerte medier, at man ikke klarer å la seg inspirere eller se på hva andre gjør. Jeg er ikke noe fast lytter av Wolfgang Wee, men jeg hører jo hva han får til og synes han er dyktig på å få til interessante samtaler, sier han, og fortsetter:

– Jeg har ikke noe behov for å gå i retningen to-tre timer podkast. Det vil nok ligge på rundt en time. Det er stort sett nok rom for å få dekket min nysgjerrighet, og sikkert lytternes også.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS