Flere av de norske mediehusene i Schibsted-konsernet styrket den digitale utviklingen og forbedret økonomien i 2024, viser tallene Schibsted publiserte tirsdag.
– Flere av selskapene viser positiv utvikling i et utfordrende marked – med sterk journalistikk, økte digitale inntekter og bedre økonomiske resultater. Det er inspirerende å se hvordan organisasjonene har stått i krevende prioriteringer og likevel fortsatt å utvikle både produkter, brukerrelasjoner, innovative løsninger og journalistiske satsinger, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted.
Årsregnskapene er ikke offentliggjort i sin helhet.
VG tilbake i pluss
Mediehuset VG leverte et driftsresultat på 6 millioner kroner i 2024, etter minus 1 million året før. Inntektene falt, men vekst i digitale abonnement og kostnadskutt bidro til det positive resultatet.
Ifølge pressemeldingen skyldes inntektsnedgangen på 2,1 prosent særlig svikt i løssalg og et krevende annonsemarked. Samtidig trekkes det fram at VG+ hadde en positiv utvikling gjennom året.
På kostnadssiden har VG gjennomført omfattende kutt i printverdikjeden og bemanning.
– VG leverte både nyhetsledende journalistikk og en sterk digital utvikling i 2024. At mediehuset klarte å snu resultatet til pluss samtidig som abonnementsveksten fortsetter, er et tydelig tegn på at grepene de har gjort virker. VG viser hvordan kostnadsdisiplin, innovasjon og innhold med gjennomslagskraft henger sammen, sier Tveitnes.
Høyere produksjonsaktivitet i VGTV
VGTV hadde et driftsresultat på 1,6 millioner kroner i 2024, ned fra 3,2 millioner året før.
Inntektene økte med 3,2 prosent, som følge av høyere produksjonsaktivitet innen både TV og podkast. Selskapet leverer innhold til andre enheter i konsernet, og resultatet må derfor vurderes i lys av konsernets samlede verdiskaping, skriver konsernet.
E24 fremdeles i underskudd
E24 fortsetter å blø, og hadde et negativt driftsresultat på 14,6 millioner kroner i 2024, men forbedret resultatet med over 9 millioner fra året før.
Driftsinntektene falt med 1,8 prosent, hovedsakelig som følge av lavere annonseinntekter i et krevende marked. Abonnementsinntektene økte i henhold til planen. Samtidig ble det gjennomført betydelige kostnadsreduksjoner.
– E24 har tatt store steg redaksjonelt og fått bred gjennomslagskraft i året som gikk. At de samtidig har klart å styrke resultatet vesentlig gjennom målrettet kostnadskontroll, viser vilje til å sikre et solid fundament for videre vekst, sier Tveitnes.
Økning i resultat for Aftenposten
Aftenpostens driftsresultat endte på 140,1 millioner kroner, opp 14,4 prosent fra året før. Dette til tross for en nedgang i inntektene på 2,5 prosent. Nedgangen skyldes fall i papirinntektene. Kostnadene ble redusert med 4,1 prosent.
– Aftenposten har levert sterk lønnsomhet i et marked preget av strukturelle endringer. Det er imponerende å se hvordan de samtidig løfter journalistikken inn i nye formater og jobber strategisk for å nå yngre målgrupper, sier Tveitnes.
– Solid økonomisk styring i BT
Bergens Tidende endte med et driftsresultat på 12,2 millioner,
ned 13,7 prosent. Også her falt inntektene, med 3,1 prosent, i hovedsak grunnet
annonsesvikt. Samtidig ble kostnadene redusert med 2,7 prosent, blant annet
knyttet til trykk og distribusjon.
Konsernet trekker fram at BT også i år fikk SKUP-diplon, og at
de for andre rad vant prisen for årets nyskapning på Medieprisene.
– Bergens Tidende har blitt en
prisgrossist i norsk mediebransje. At de vinner MBLs innovasjonspris to år på
rad og markerer seg år etter år på SKUP sier mye om den journalistiske
kvaliteten – men også om evnen til å fornye seg og prioritere klokt. Når det
kombineres med solid økonomisk styring i et krevende marked, er BT et forbilde
for hvordan journalistikk og innovasjon kan gå hånd i hånd, sier Tveitnes.
Kraftig fall for Aftenbladet
Resultatet til Stavanger Aftenblad falt med nesten 70
prosent, fra 14,5 millioner kroner til 4,4 millioner. Schibsted skriver at
fallet i resultat må ses i sammenheng med fallet i inntekter på 2,9 prosent.
– Stavanger Aftenblad har gjennomført en imponerende snuoperasjon de
siste årene. Med sterk journalistikk, solid digital vekst og tydelige
redaksjonelle prioriteringer, har de tatt en tydeligere posisjon både i
Rogaland og nasjonalt, sier Tveitnes.
Podme fremdeles i vekstfase
Podme endte også året med underskudd. Schibsted påpeker at tallene
for Podme er foreløpige, og kan bli justerte.
I Norge endte de med et negativt driftsresultat på 21
millioner kroner, som er en stor forbedring fra året før, da de endte på -41,9
millioner, som er en bedring på nesten 50 prosent. Konsernet skriver at selskapet
fremdeles er i en vekstfase.
Selskapet økte inntektene med 21 prosent. Abonnementsbasen
vokste i løpet av året med 26 prosent.
– Podme fortsetter å vokse i
et marked preget av tøff konkurranse og høye forventninger. De har etablert seg
som en ambisiøs og tydelig aktør i det nordiske lydmarkedet. At de lykkes med å
øke både inntektene og lønnsomheten, samtidig som de bygger tettere bånd til
mediehusene våre, er et tydelig signal om at strategien virker. Dette er en
investering i fremtiden – både for Schibsted og for brukerne, sier Tveitnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no