Schibsteds fire største aviser genererte nesten fire milliarder kroner i inntekter i fjor.
Over de siste fem årene er det snakk om nesten 20 milliarder kroner.
Medier24 har samlet tallene fra årsregnskapene, så du selv kan se hvordan inntektene til Schibsted-gigantene har endret seg de siste årene.
VGs største økonomiske bein er annonser, mens Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblads styrker er abonnentene.
Der det er relevant er også tall fra E24 hentet inn.
(Hold over stolpene for å se eksakte tall)
Tallene er ikke justert for inflasjon.
Abonnementsinntekter
De fem siste årene har Schibsted-avisene til sammen tjent over 9,7 milliarder kroner i abonnementsinntekter.
VG har tradisjonelt sett vært basert på annonseinntekter, men har gjort nesten en dobling av abonnementsinntektene siden 2020. De har gått fra 220 millioner kroner i inntekter i 2020 til 420 millioner i 2024.
Aftenpostens hovedøkonomi ligger i betalende abonnenter, og selv om de har hatt jevn vekst de siste årene, har inntektene her dalt noe i 2024. Siden 2019 har avisen hvert år tjent over en milliard kroner i året i abonnementsinntekter.
Løssalg
På løssalgsfronten har det vært et fall hos alle – bortsett fra Aftenposten. De hadde et fall mellom 2020 og 2022, men så har det gått forsiktig oppover. Over perioden har de tjent 2,8 prosent mer i 2024 enn i 2020.
Det største fallet er hos VG, som har gått fra 573 millioner kroner til 365 millioner kroner i inntekter fra løssalget. Det tilsvarer 36 prosent.
Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har hatt henholdsvis 16 og 18 prosent fall i disse type inntekter.
Annonser
De siste årene har det vært snakk om svikt i annonsemarkedet. Ifølge Medietilsynet var det historisk lavt, og norske aviser hadde en samlet nedgang i annonseinntektene på over 330 millioner kroner i 2024.
Nesten halvparten av det totale tapet var i Schibsted-avisene, som hadde en nedgang på 149 millioner kroner i samme periode.
Men ser man på de fem siste årene, har de samme Schibsted-avisene til sammen økt annonseinntektene med 20 prosent.
Det er VG som har den største annonse-økonomien, og de har økt disse inntektene med 56 prosent siden 2020. Likevel er fallet fra 2023 til 2024 på 80 millioner kroner.
E24, som er et vekstprosjekt, har økt sine annonseinntekter med 40 prosent siden 2020 – men hadde likevel en nedgang på 5 millioner kroner fra 2023 til 2024.
De tre andre Schibsted-avisene i vår opptelling har hatt et gradvis fall mellom 20 og 24 prosent siden 2020.