Inntektene for Aftenposten falt fra 1,33 milliarder
kroner i 2023, til 1,30 milliarder i fjor. Det er første gangen på over ti år at
abonnementsinntektene synker. De sank med 3 prosent fra 1,07 milliarder til 1,04
milliarder.
Dette skyldes fall i papiropplaget, forteller sjefredaktør
Trine Eilertsen til Medier24.
– Vi har høyere inntekt per
abonnent på papir, og selv om antallet digitale abonnenter øker, klarer vi ikke
å fylle det inntektsgapet. De digitale inntektene øker ikke raskt nok, sier
hun.
Annonseinntektene fortsetter
samtidig å synke, og har de siste ti årene gått fra 750 millioner kroner til å falle til under 200 millioner.
Fra 2023 til 2024 falt de med 3,3 prosent.
– Fallet i inntekter er bakteppet
til hvorfor vi måtte kutte kostnader i konsernet tidligere i år. Og selv om det
nye trykkeriet gjør at papirkostnadene synker, og vi har kuttet årsverk, kan vi
ikke ha kostnadskutt som forretningsmodell. Vi er nødt til å stabilisere og øke
inntektene, sier Eilertsen.
– Har man noe å gå på i pris
på abonnement?
– Vi må øke med pris og
lønnsvekst. Men vi kan ikke ha kraftige økninger i pris, vi ser at folk er mer
følsomme for prisøkning digitalt.
– Må tilpasse oss brukerne
Eilertsen mener de heller på satse på produktpakker.
– Slik at de som er ivrige og
bruker mye av vårt innhold, skal få lov til med, mens vi kan ha grunnpakker.
Hun legger til at de tidligere i år lanserte et lavprisabonnement
for de under 30 år.
– Vi ser at dette er populært
blant unge som ikke har like sterk økonomi, men som da får mulighet til å bruke
innholdet.
Eilertsen er likevel klar på at de ikke kan ha lavpris som
forretningsmodell heller.
– Men vi må tilpasse oss brukerne.
Selv om antallet papirabonnenter synker, øker Aftenposten digitalt.
– Det er stabile tall. Men
inntektene vil forsette å synke hvis antallet totale abonnenter er stabilt. Heldigvis
ser vi at vi vokser, og spesielt det siste halve året.
Avisen endte med et driftsresultat på 140,1 millioner
kroner, opp fra 122,4 millioner året før. Kostnadene sank fra 1,25 milliarder,
til 1,20 milliarder. I regnskapet kommer det frem at 113 millioner er gitt i
konsernbidrag, hvorav mesteparten gikk til Schibed Media Products & Technology.
Ikke lenger digitalt bærekraftig
I 2022 meldte daværende konsernsjef Kristin Skogen Lund at
avisene i Schibsted var digitalt bærekraftige og at hvis papiravisen ble lagt
ned, ville de fremdeles gått i overskudd.
Eilertsen forteller at Aftenposten ikke lenger var digitalt
bærekraftig i 2024.
– Og det var også grunnen til
at vi måtte kutte kostnader. Men vi er på vei tilbake mot å være digitalt
bærekraftige, sier hun.
En annen overraskende endring i
inntektene er at for første gang på over ti år er det vekst i løssalgsinntektene.
De økte fra 57 millioner til 62,5
millioner, tilsvarende 9,6 prosent.
– Hvem skulle trodd det, sier
Eilertsen og legger til:
– Det er nok en del av de som
har sagt opp papirabonnementet som kjøper avisen i ny og ne. I tillegg har Aftenposten
Junior hatt økning i løssalget, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no