I mars kunngjorde Google at de skulle rulle ut tjenesten AI Overviews til flere land i EU. Norge ble ikke nevnt i kunngjøringen, men nå har det kommet her til lands også.
Tjenesten setter sammen informasjon til et KI-generert sammendrag. Medier24s journalister har fått opp tjenesten flere ganger.
Slik ser KI-sammendraget om VG ut i Norge.Foto: Skjermdump
Google skrev i et blogginnlegg i mai i fjor at lenker inkludert i KI-sammendraget fikk mer klikk enn den tradisjonelle opplistingen.
En rapport fra Ahrefs viser at KI-sammendraget til Google reduserer klikk med 34,5 prosent.
– Det er ingen tvil om at AI Overviews vil føre til fall i søketrafikken for norske medier.
Det sier KI-sjef i Dagbladet, Eugene Brandal Laran til Medier24.
EugeneBrandal Laran
KI-sjef i Dagbladet
Han sier at tidligere har Google i det minste sendt trafikk til nettavisene når de har forsynt seg av innholdet til mediene.
– Nå grenser det til tyveri når de henter informasjon fra redaksjonelle medier, skriver det om og presenterer store deler av innholdet direkte i søkeresultatet – uten å sende brukerne videre. Dette er ikke en bærekraftig løsning for norsk journalistikk, sier han.
Han tror konsekvensene kan bli dramatiske for de som får store deler av trafikken sin fra søk.
– Heldigvis har Dagbladet en svært populær forside, og vi er ikke like avhengige av tredjepartstrafikk som enkelte andre medier. Men dette vil utvilsomt bety mindre synlighet, færre lesere og tapte annonseinntekter for hele den norske mediebransjen, sier han og fortsetter:
– Det vil i neste omgang ramme den uavhengige journalistikken som er helt avgjørende i et demokratisk samfunn.
Google svarer:
Kommunikasjonssjef i Google Norge, Sondre Ronander er blitt forelagt kritikken fra Brandal Laran. Han svarer følgende i en e-post:
Vi har bevisst designet AI-oversikter for å fremheve og drive oppmerksomhet til innhold fra hele nettet. Målet er å gjøre det enkelt for folk å besøke nettsteder for å dykke dypere ned i emner de ønsker å lære om.
Vi har også funnet ut at folk besøker et større mangfold av nettsteder for å få hjelp med mer komplekse spørsmål. Når folk klikker fra søkeresultater med AI-oversikter, er disse klikkene av høyere kvalitet. Folk tilbringer mer tid på nettstedet, fordi vi har blitt flinkere til å finne riktig informasjon og nettsted for dem.
Nyheter kan dukke opp som en del av den totale miksen av lenker i våre AI-funksjoner, men vi har som mål å ikke vise AI-oversikter for "harde nyheter", der aktualitet og faktasjekking er spesielt viktig. Men hvis folk søker etter mer informasjon om et bestemt emne, som for eksempel hagearbeid, kan en nyhetsartikkel om hagearbeid dukke opp som en lenke i AI-oversikter.
La meg også legge til at vi har en lang historie med å støtte sunne økosystemer og et åpent internett. Dette kommer fremdeles til å være en prioritet.
– Må være fremoverlent
Redaksjonssjef for KI i VG, Marcus Husby, sier at VG er godt forberedt, og har jobbet kontinuerlig siden det ble lansert i USA.
– Det viktigste vi har gjort er å sørge for at VG-innhold teknisk sett kan dukke opp i AI Overviews og andre type KI-verktøy. Så samarbeides det godt på tvers av Schibsted-avisene, der vi utveksler erfaringer, forteller han.
MarcusHusby
Redaksjonssjef for KI, VG
Han har ikke tro på å tviholde på gamle forretningsmodeller rundt søk. VG har også jobbet med å bygge direktetrafikk i flere år, for å blant annet ikke være utsatt for endringer hos Facebook eller Google.
– Nå endres hele søkerlandskapet, og SEO er også i kraftig endring. Vi må tørre å ta effektive grep raskt, sier han.
Hvordan det vil påvirke trafikken fra Google hos mediehus tror han er for tidlig å si, men påpeker at brukerne velger det de synes er enklest og best.
– Samtidig tror jeg endringen treffer andre, mindre nisjesider mer enn VG. Men det er ikke slik at all Google-trafikk forsvinner over natta, sier han og fortsetter:
– Dette er også noe av grunnen til at Schibsted gikk inn i en OpenAI-avtale, slik at vi kan få en bedre type innsikt i hvordan våre brukere bruker en ny type søk.
Tirsdag kveld lanserte Google AI Mode. Husby trekker fram det som interessant å følge med på.
– Vi må være fremoverlent, og vi kan ikke tenke at alt var bedre før. Når de bølgene kommer, må vi være forberedt, kommenterer han.
– Vil merkes
Leder for redaksjonell utvikling i TV 2, Chris Ronald Hermansen, forteller at Google forblir viktig for dem og at lanseringen ikke endrer det.
– SEO-faget har alltid vært i utvikling, og dette er bare neste fase. Vi må forstå hvordan innholdet vårt behandles i tjenesten og hvilke signaler som teller. Det blir spennende å se hvordan Google vil balansere mellom å holde brukerne i eget økosystem og fortsatt sende trafikk til kildene de henter fra, sier han.
Chris RonaldHermansen
Leder for redaksjonell utvikling, TV 2
Han tror likevel at det vil påvirke norske medier.
– Ja, det vil merkes, men det er vanskelig å si hvor mye og hvor raskt. Kjernen i denne utviklingen er at brukerne får mer informasjon utenfor våre plattformer. Det ville være naivt å tro at det ikke kan påvirke hvor mange som besøker oss. Samtidig fremstår AI Overviews fra Google som bedre på å vise lenker til originalkilder enn andre aktører, kommenterer han.
Hermansen synes også det er for tidlig å si hvordan det vil slå ut på trafikken.
– Generelt tror jeg at folk ønsker minst mulig friksjon når de søker informasjon. Hvis de får det de trenger direkte i søkeresultatet, er det lite som motiverer til å klikke videre, sier han.
– Samtidig ser det ut som at redaksjonelle nyheter ikke like ofte dukker opp i Overviews som enklere forklaringer og trivielle søk. Men det er trolig bare en mellomfase – på sikt tror jeg definitivt at dette vil påvirke norske mediehus.
– I hvilken grad vil dere tilpasse dere dette?
– Jeg ser dette mest som en påminnelse om at vi må dyrke det som er unikt for oss, og bruke mindre ressurser på det som lett kan kopieres eller tilbys av andre. God journalistikk, tillit og tydelig avsender vil bli enda viktigere fremover – både for å bli synlig og for å bli valgt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no