Driftsmarginen øker i Amedia. Det viser gjennomgangen
Medier24 har gjort av alle konsernets aviser de siste årene.
14 av konsernets aviser gikk med underskudd i 2024, mens 13
aviser hadde underskudd året før.
Driftsmargin er en indikasjon på hvor lønnsom bedriften er,
da tallet forteller hvor mye bedriften får igjen for hver omsatte krone (før
renter og skatt).
Gjennomsnittsmargin for Amedias aviser lå i fjor å 7,9
prosent, opp fra 3,3 prosent året før. RA
Stavanger, som hadde en negativ driftsmargin på over 700 prosent, er ikke talt med i gjennomsnittsgrunnlaget.
Merknad:
Vi har tatt utgangspunkt i alle norske aviser som Amedia selv oppgir som sine aviser, og som betaler konsernbidrag til Amedia. Vi har ikke tatt med aviser de kategoriserer som partneraviser.
Når vi har regnet gjennomsnitt, har vi ikke tatt med RA Stavanger, som ble startet i fjor, og hadde en negativ driftsmargin på over 700 prosent.
Den beste driftsmarginen i konsernet er det tre lokalaviser i
Oslo som har. Nordre Aker Budstikke, Sagene Avis og Akersposten styres alle
av Karl
Andreas Kjelstrup, og har driftsmargin på henholdsvis 35,3, 32,4 og 26,1
prosent. Alle tre har tatt steget opp til overskudd etter flere år med
underskudd.
Ansvarlig redaktør Karl Andreas Kjelstrup sier til Medier24
at noe av årsaken til den høye driftsmarginen er at avisene har fått tilskudd.
– Nordre Aker Budstikke og
Akersposten fikk begge innvilget pressestøtte i fjor, og den støtten var høyere
enn vi hadde budsjettert med. Den kommer også på slutten av året, sier han.
Ekstraordinær støtte
I tillegg fikk lokalavisene i Oslo en gledelig nyhet før
jul. Etter en to år lang kamp med kommunen om Oslo-støtte til de Amedia-eide
avisene i hovedstaden, fikk de like før jul gjennomslag på at støtten ikke er i
strid med EØS-reglene. Hver av de tre avisene fikk derfor støtte både for 2024
og 2023, og fikk i underkant av 500.000 for hvert av årene.
– Det kom plutselig veldig
mye penger. Og det viser noe av usikkerheten med disse støtteordningene, for vi
vil ikke bruke penger vi ikke vet om dukker opp.
Kjelstrup legger til at driften ellers også går bra.
– Det har vært noen
omstillingsår når vi har gått fra å være små gratisaviser til å bli
abonnementsaviser i et stort konsern. Men det er også veldig gøy å være i en
posisjon hvor vi kan ansette og vokse som vi gjør nå.
I den andre enden ligger
oppstartsavisene til Amedia. RA Stavanger, KRS og Avisa Oslo har alle en negativ
driftsmargin. I tillegg har avisen Sydvesten falt ned til en negativ driftsmargin
på 100,1 prosent.
Som forventet
Kronstadposten har gått fra positiv driftsmargin til -9,1 prosent. Ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen, skriver til Medier24 at de økte omsetningen i 2024, samtidig som de opplevde generell prisstigning på alle linjer.
– Vi tok for oss større omstillinger, samlokaliserte oss med iFinnmark i forbindelse med at vi ble en del av Amedia og gjorde flere store investeringer for å møte framtiden. Samtidig er vi midt i en digital reise. Så mange bekker små, som det heter, for å være bedre rustet på det som kommer.
Han skriver at resultatet var som forventet og noe de var forberedt på.
– Det er ingen dramatikk rundt dette.
I år har de hatt en positiv utvikling, skriver han, og legger til at de forventer et resultat på 8-10 prosent i år.
– Første halvår i 2025 har handlet om å komme i gang med det som vi har planlagt, og vi har taklet omstillingene veldig godt. Utfordringene hos oss er som er generelt i bransjen. Det nedgang i annonsemarkedet, noe som også påvirker oss. Samtidig blir vi påvirket av privatøkonomien til den vanlige mann i gata.
Gisle Torheim, CFO i Amedia.Foto: Kent Olsen
– Variasjon mellom avisene
CFO i Amedia, Gisle Torheim, skriver til Medier24 at mediehusene i konsernet hadde en god resultatutvikling i 2024.
– Drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser innen trykk og distribusjon.
– Hva slags driftsmarginer har dere mål om å ha, både i avisene, men også gjennomsnitt?
– Vi er opptatt av at hvert mediehus utvikler seg og leverer gode prestasjoner ut fra sine forutsetninger, både posisjonsmessig og finansielt. Det er stor variasjon mellom avisene våre, og derfor også store forskjeller i resultatene.
Han legger til at gode resultater gjør det mulig å investere i mer innhold, posisjoner og teknologi.
– Over tid må resultatene være slik at vi har handlingsrom til å utvikle oss videre.
Torheim påpeker at resultatene påvirkes av mange ulike forhold, som den makroøkonomiske situasjonen, investeringer og ulike lokale forhold.
– Som et stiftelseseid selskap kan vi ha et langsiktig perspektiv, men det forplikter oss samtidig til å sikre god drift og en positiv resultatutvikling over tid.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no