Flere aviser skyter fart på de ferskeste persontallene som MBL publiserte fredag.
Se tallene nederst i saken.
For lokalavisene er det flere som har vokst opp mot fjoråret.
Akersposten fortsetter veksten, og øker 54,2 prosent fra tredje kvartal i fjor. De ender på en daglig dekning på 7.538.
Redaktør Karl Andreas Kjelstrup sier de har funnet vinneroppskriften.
– Det at vi stadig når ut til flere mennesker i Oslo vest er en fryd å se. Det er jo ekstra gøy at veksten er så kraftig i det som er avisens jubileumsår, sier Kjelstrup og viser til at avisen feirer 120 år i år.
– Dette er Oslos eldste lokalavis, men den er heldigital og fremoverlent. Som jeg har sagt tidligere har vi jobbet mye med profil, prioritering og spissing de siste årene, og det får vi uttelling for nå. Så må jeg få skryte av redaksjonen som gjør en helt fantastisk jobb med å dekke Ullern og Vestre Aker med god og relevant lokaljournalistikk.
Persontall
Daglig dekning er antall personer som daglig leser en publikasjon. Tallene er en kombinasjon av forbrukerintervjuer av Kantar og trafikktall fra Kilkaya.
Tallene inneholder gjennomsnittlig daglig dekning for nettsteder for mobil, PC/ Mac, nettbrett, eAvis og digitalt total.
– Strålende validering
Tvedestrandsposten øker med 41,2 prosent, og har i tredje kvartal en daglig dekning på 11.377.
Ansvarlig redaktør Jonas Pettersen sier veksten er gledelig.
– Den er et resultat av strålende arbeid fra alle i redaksjonen, og det er jeg ekstremt takknemlig for.
Han forteller at det siste året har de forsøkt å spisse strategien enda mer inn mot det leserne i Tvedestrand og området rundt er opptatt av.
– Det ser ut som leserne setter pris på det, og det er en strålende validering.
Han legger til at de i tillegg har eksperimentert med flere åpne saker.
– Slik at de som ikke kanskje ikke har hatt et forhold til lokalavisen sin tidligere skal få bli kjent med oss, sier Pettersen.
– Har tatt tydeligere grep
Trønder-Avisa har en vekst på 6,345, tilsvarende 17,8 prosent.
Konstituert sjefredaktør Gunn Magni Galaaen sier til Medier24 har de har spisset seg og jobbet med å få en sterkere front på breaking-nyheter.
– Vi tror vi har fått effekt av det. Så har vi også lokalt hatt store hendelser som gjør at Trønder-Avisa blir en foretrukket destinasjon for informasjon, som raset på Levanger tidligere i høst. Slike saker gjør at leserne er med oss.
Galaaen legger til at de også har satset mer på video, spesielt i sosiale medier.
– Der har vi vært dårligere tidligere, og vi har tatt tydeligere grep. Der tror jeg noe har løsnet for oss.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no