Fredag ble persontallene for tredje kvartal lagt ut på Medietall.no av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Se tallene nederst i saken.
VG er fremdeles størst, og ender på en daglig dekning på 1,89 millioner. Det er en nedgang på 17.180 fra samme kvartal i fjor.
– Alt i alt er vi veldig fornøyd med å være Norges klart mest brukte nettavis. Så er det slik at vi er aller mest opptatt av forsidetrafikken på mobil. Der er det ingen store endringer. Det er desktop og tredjepartstrafikken vi ser fallet på, og sistnevnte har mindre verdi for oss, sier utviklingsredaktør Øyvind Brenne.
Til tross for at det var stortingsvalg i tredje kvartal, har VG likevel en tilbakegang.
– Valget er en stor hendelse, og vi hadde høy trafikk på det. Men det var også en stor nyhetshøst i fjor, opp mot det amerikanske valget. Trump ble skutt, og demokratene byttet kandidat. Q3 i 2024 hadde også sommer-OL, Marius Borg Høiby-saken sprakk, og det var et kongelig bryllup i Geiranger og mye urolighet i Midtøsten.
– Grønn bølge
TV 2 skyter fart, og øker sin daglige dekning med 61.611, og ender på 911.540.
TV2.no-sjef Ida Falch-Olsen sier til Medier24 at de følger tallene daglig og har merket seg at det har gått oppover.
Persontall
Daglig dekning er antall personer som daglig leser en publikasjon. Tallene er en kombinasjon av forbrukerintervjuer av Kantar og trafikktall fra Kilkaya.
Tallene inneholder gjennomsnittlig daglig dekning for nettsteder for mobil, PC/ Mac, nettbrett, eAvis og digitalt total.
– Det var noe som skjedde rundt valget. Vi giret opp. Og av og til er redaksjonen koblet på lenge før brukerne, men i år føles det som vi klarte å dra dem inn med valgstoff, sier hun og legger til at det etter valget føltes som en grønn bølge.
– Vi har klart å holde et bedre nivå. Så er det selvfølgelig ekstra spesielt med valget, men vi hadde også USA-valget i fjor, som trakk da.
– Et nytt, godt tegn
Sol vokser med 23.023 i daglig dekning, en vekst tilsvarende 18,4 prosent.
– Sol har hatt sterk vekst i forhold til fjorår hvert eneste kvartal i år. Da må det være noe vi gjør strategisk riktig. Dette er kjempestas og nok en bekreftelse på at vi skal holde stø nyhetskurs videre, sier ansvarlig redaktør Hilde Schjerve.
– «Desken brenner» på NRK køddet for noen uker siden med at Sol har slagordet «Ja, vi eksisterer fortsatt» i forbindelse med at de siterte en sak skrevet av Sol. Nettopp det at Sol siteres, er et nytt, godt tegn.
Hun legger til at de har skjerpet fokuset og økt antall egensaker, samtidig som de fortsatt er et viktig utstillingsvindu for andre avisers innhold.
– Den oppskriften har åpenbart fungert, sier Schjerve.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no