Mads Andersen og Martine Lunder Brenne i Dagbladet og Gunnar Stavrum i Nettavisen.

Nedgang for Nettavisen og Dagbladet: – Skuffende og overraskende

Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum skylder på færre tabloide nyheter i år.

Publisert Sist oppdatert

Mens TV 2 bykser fremover i daglig dekning på fredagens ferske lesertall for tredje kvartal, opplever både Dagbladet og Nettavisen et stort fall. 

Nettavisen faller med 51.963 målt fra samme kvartal i fjor. Det tilsvarer 10,8 prosent. 

Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier at tallene for tredje kvartal er skuffende og overraskende etter en relativt god inngang på året.

– Men målt mot i tredje kvartal i fjor kunne vi vente en viss nedgang, siden vi i fjor hadde tabloide nyheter som prinsessebryllupet og enorm leserinteresse for sakene om Marius Borg Høiby. Når vi ser på våre trafikkilder, så opprettholder vi nivået på direktetrafikk og sidevisninger, men særlig trafikken fra Facebook er labil, sier Stavrum.

 Han mener Nettavisens svakeste periode var i august.

 – Heldigvis øker lesingen betraktelig i kvartalet vi nå er inne i. Våre interne tall viser at vi tar markedsandeler, så vi tar disse tallene med ro. Det generelle tiltaket er å fokusere på det som er kjernen vår - å ha noe nytt å fortelle om de store sakene i nyhetsbildet og være raske med nyhetene, samt å ha et stoffutvalg som treffer brede lesergrupper. 

Persontall

Daglig dekning er antall personer som daglig leser en publikasjon. Tallene er en kombinasjon av forbrukerintervjuer av Kantar og trafikktall fra Kilkaya. 

Tallene inneholder gjennomsnittlig daglig dekning for nettsteder for mobil, PC/ Mac, nettbrett, eAvis og digitalt total. 

Dagbladet har mistet 52.000

Dagbladet har et fall på 52.382, tilsvarende 4,7 prosent. De ender kvartalet på en daglig dekning på 1,05 millioner. 

Dagbladets fungerende sjefredaktør Martine Lunder Brenne gir denne kommentaren til fallet: 

– Vi i Dagbladet jobber hver dag for å levere på vårt nyhetsoppdrag, og Dagbladet har en fantastisk posisjon. 

Lunder Brenne sier at de selvfølgelig ønsker å bli lest av så mange som mulig, men den eneste av disse kanalene de styrer 100 prosent selv, er deres egen site og  egen forside. 

– Vi er Norges klart nest største kommersielle forside, og her opprettholder vi i stor grad vår posisjon sett opp mot de andre nyhetsmediene, og det er det som er det viktigste for oss og det er det vi fokuserer på nå. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS