I forrige uke gikk Dag Sørsdahl av som konsernsjef i Aller
Media Nordic, og ble erstattet av Michael Aller.
– Det er en organisasjon jeg
kjenner veldig godt, og jeg kjenner mange i den. Så det er ikke den klassiske endringen,
hvor en helt ny kommer inn, sier Aller til Medier24.
Sørsdahl rykket opp til stilling
som konsernsjef i februar i fjor, i forbindelse med at Aller Media
omorganiserte seg og fikk felles nordisk struktur.
– Vi valgte Dag fordi han er
veldig flink, og fordi han kjente organisasjonen veldig godt.
Aller forteller at det alltid var
en plan om at Sørsdahl skulle fratre etter omorganiseringen var ferdig.
– For å være ærlig hadde vi
trodd at det skulle ta mye lengre tid. Sånn sett kan man si at det var en
positiv overraskelse at det gikk så raskt. Så ble vi enige om at vi da gjorde
endringen nå, slik at vi er sikre på at organisasjonen får ro til å jobbe med
de initiativene som nå er startet.
Aller legger til at familien alltid har vært engasjert i
medievirksomheten og vært opptatt av å støtte den.
– Derfor tenkte vi at det
kunne være naturlig å bruke et familiemedlem for å skape stabilitet, og samtidig
gi organisasjonen støtte fra familiens side.
Aller og Sørsdahl har begge tidligere bekreftet at Aller Media var med helt i sluttspurten i kampen om å få kjøpe Berlingske Media, som Amedia kjøpte i desember.
– Var Sørsdahls avgang
knyttet til at Aller Media ikke klarte å få kjøpt Berlingske?
– Nei, overhodet ikke, sier
Aller.
– Er ute og snakker med miljøene
Aller kom fra jobben som direktør for strategi og oppkjøp og
har vært i konsernet i over ti år.
– Hva er din strategi for
konsernet fremover?
– Vi har allerede mange gode
initiativer på gang. Vi jobber med digital transformasjon, både for freesitene
og abonnementssidene. I tillegg er ser vi på video og på teknologi.
Han legger til at mest av alt er han nå interessert i å
snakke med organisasjonen.
– Akkurat nå er vi ganske
lyttende. Vi er ute og snakker med de forskjellige miljøene, for å få innspill,
og høre hva de mener skal være våre prioriteringer.
Aller Media måtte i likhet med andre konserner gjennom en nedbemanning
i fjor. I Norge kuttet konsernet 40 årsverk, mens i Danmark ble 32 stillinger
kuttet. I tillegg ble flere magasiner lagt ned på papir, blant annet Femina, Danmarks
eldste magasin.
– Det var en beslutning verken
familien eller organisasjonen likte, men det måtte gjøres.
Nylig snudde Aller Media, og relanserte magasinet.
– Etter den nordiske
sammensetningen har vi sett muligheter i å samarbeide godt med Norge, hvor de
digitale plussuniversene har fungert bra. Så nå har vi relansert Femina både på
print og digitalt, og det synes jeg er en fantastisk historie, sier Aller.
– Resultatene har ikke vært de beste
I Dagbladet har det gått mer trådt. Både inntektene,
lesertallene og opplagstallene har falt det siste året. I forrige uke uttalte
medieforsker Tellef S. Raabe at Sørsdahl forlot et svakere konsern enn da han
overtok, og viste til Dagbladets utvikling.
Aller forteller at de kontinuerlig jobber med å
videreutvikle alle merkevarene.
– Vi har gjennom mange år sett at Dagbladet har hatt en sterk vekstreise, hvor man har tatt markedsandeler. Men de siste årene har man hatt noen utfordringer som vi arbeider med for å videreutvikle.
Aller forteller at ledelsen har vært tilfreds med jobben
Sørsdahl har gjort.
– Resultatene i det siste har
ikke vært de beste. Men det er viktig å huske at vi er en familiebedrift som
tenker langsiktig. Vi ser alltid på utviklingen i bransjen, og hvorfor
resultatene er som de er. Og vi har forståelse for at markedet er utfordrende
nå.
Han legger likevel til at utviklingen
den siste tiden har pekt i riktig retning.
– Det at Dagbladet vinner «Årets
nasjonale historie» og Se og Hør vinner «årets nasjonale nyhetsdekning» viser
at innholdet treffer godt, og at vi fortsatt må satse på
kvalitetsjournalistikk, brukeropplevelser, sier han og legger til:
– Så må vi se på nye
forretningsmodeller for å snu utviklingen i omsetning og lesertall. Jeg skjønner
at det spekuleres i retningen til Dagbladet, men det er veldig mye kvalitet i
Dagbladet, og det synes jeg prisene i forrige uke viser.
– Dagbladet skiller seg ut i
resten av porteføljen til Aller Media, hva er Dagbladets rolle i konsernet?
– Jeg vil påstå at alle våre
merkevare har sine egne posisjoner og identiteter, og sånn sett skiller alle
seg fra hverandre. Vi tror på et bredt mediemangfold og vårt mål er å informere,
engasjere og inspirere gjennom sterke merkevarer
– For Dagbladet betyr det å
styrke den digitale satsingen, videreutvikle nye journalistiske formater, og bygge
tettere relasjoner med leserne, for å fortsette å være relevant. Dagbladet er
og skal være en viktig nyhetskanal i Norge.
Da Amedia kjøpte Berlingske Medier like før jul, fikk de også med seg Dagbladets
danske ekvivalent, bt.dk.
– Hvis Amedia skulle være
interessert i å kjøpe Dagbladet, for å ha sammen med bt, hadde de vært til
salgs da?
– Nei, Dagbladet er ikke til
salgs.
«hyggeversjon» av Succesion
Aller er sjette generasjon i familien, og flere har brukt
uttrykket «nordisk succesion» om opprykket til konsernsjef. Aller selv påpeker
at han ikke har sett så mye av TV-serien.
– Men av det jeg har sett
tenker jeg at det eneste vi har til felles, er at det er en familievirksomhet.
Så har min svoger sagt at vi er en «hyggeversjon» av Succesion.
Han forteller at han startet sin karriere utenfor konsernet.
– Jeg hadde faktisk aldri tenkt
å jobbe i Aller-konsernet. Og jeg vet at det samme gjelder for min fetter, som jobbet
i en mediebedrift utenfor Aller, men hvor ble kjøpt opp av konsernet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no