Kathrine Hammerstad, NRK.

NRK vokser på tekst: – Et spisset tilbud

For første gang på flere år, har NRK en økning i antall artikler publisert på NRK.no. 

Publisert

Antall tekstsaker hos NRK stiger, viser Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport.

For første gang siden 2021 har NRK publisert mer enn 20.000 tekstsaker på et år, og endte i fjor på 21.453. Det er et gjennomsnitt på 59 artikler hver dag. 

Økningen fra tidligere år er i hovedsak knyttet til kategorien «Distrikt – innenriks», som står for 58 prosent av artiklene. I 2019 var 45,5 prosent av alle artiklene i samme kategori. 

8,3 prosent av stoffet er utenriks, mens 7,3 prosent er sport.

Styrket regionalt oppdrag

Innholdet fra distriktskontorene til nrk.no skal levere på to oppdrag, sier konstituert nettsjef i NRK, Kathrine Hammerstad, til Medier24.

– Det skal treffe et nasjonalt publikum med regionalt innhold, og et regionalt publikum i distriktskontorenes respektive dekningsområder, som er nedfelt i våre vedtekter. 

2024 var det første hele året hvor NRK hadde den såkalte «distriktsboksen» på forsiden, et tilbud som skulle styrke det regionale oppdraget, forteller hun.

– Det har nødvendigvis ført til en viss økning av publisert innhold totalt sett, men dette er altså et spisset tilbud for å levere et bedre regionalt nyhetstilbud på nrk.no.

Nylig blusset debatten om NRKs posisjon på nett opp igjen, etter at det i Sverige kom et lovforslag om å begrense allmennkringkasteren SVT på tekst. I Norge ønsker blant annet Dagbladet og Schibsted at debatten skal opp igjen, og at det skal komme begrensninger på hvor mye tekstbaserte nyheter NRK skal ha. 

Høyere volum av innhold er ikke en selvstendig prioritet for NRK.no, sier Hammerstad. 

– Vi er opptatt av å levere godt, gjennomarbeidet og nyskapende innhold i ulike formater, både innenfor nyheter og sjangerbredden i NRKs oppdrag. Dette krever tydelige prioriteringer og evne til å utforske ulike fortellergrep og journalistiske metoder som handler om helt andre ting enn volum. 

Kvalitet i fokus

Hun legger til at de i de siste årene blant annet har satset mer på visuelt drevet journalistikk og nettvideo, interaktivitet og publikumsdialog for å engasjere et bredt publikum med kvalitetsjournalistikk. 

– Det er kvalitet og utvikling som står i fokus i dialogen vår med de dyktige innholdsmiljøene som leverer innhold på nrk.no, ikke en forventning om høyt volum.

Hvilke konkurranseeffekter NRK har for kommersielle aktører er ikke en del av den årlige allmennkringkastingsrapporten, men KUD har bedt Medietilsynet analysere NRKs bidrag til mediemangfold og konkurransetilsynet i en ny rapport. Sist Medietilsynet analyserte dette var i 2021.

Fall for NRK TV

Har fortsatt nedgang i seertallene for flere av nyhetstilbudene på TV. For Dagsrevyen falt seertallene for den lineære sendingen fra 477.000 i 2023 til 444.000 i 2024. 

Samtidig økte seertallene for Dagsrevyen i strømmetjenesten, fra 38.000 i 2023 til 40.000, men samlet er det en nedgang.

 Kveldsnytt sank fra 260.000 til 244.000, og Dagsnytt falt fra 177.000 til 162.000.

NRKs flaggskip, Debatten, gikk fra 421.000 i 2023 til 349.000 i 2024. Samtidig peker NRK på at nedgangen for Debatten er vesentlig mindre enn bransjegjennomsnittet for TV-seing, og de digitale seertallene for Debatten steg med 16 prosent sammenlignet med høstsesongen 2023.

I rapporten fra Medietilsynet er det bare et krav NRK innfridde på: Nynorskprosenten på 25 prosent. Likevel påpeker Medietilsynet i rapporten at det er en forbedring fra tidligere år, og at NRK for første gang siden 2019 oppfylte kravet for radio. 

Økning i «pool-ordning»

Medietilsynet har også konkludert med at Medietilsynet styrker mediemangfoldet i Norge gjennom å oppfylle allmennkringkasteroppdraget.

De viser blant annet til NRKs samarbeid med LLA og SUJO om Samarbeidsdesken, som i 2024 førte til 355 saker fra 79 aviser som til sammen har nådd 275.000 lokalaviseabonnenter. De skriver at NRK i tillegg har nådd et sekssifret antall lesere.

I tillegg trekkes samarbeid med Aftenposten om partimålinger, Amedia om dekning av skolerevyer og iFinnmark om Finnmarksløpet fram.

De skriver også at NRK jobber for å synliggjøre journalistikk til andre norske medium ved å invitere redaktører og journalist til radio- og TV-sendinger. Blant annet viser de til Helgemorgen og «redaktørpanelet».

I 2024 var det også økning i hvor mange medier som var inkludert i «pool-ordning» med direktesignal fra NRK, med 97 mediehus. Tallet har økt de siste årene, og i 2021 i hadde 82 mediehus en slik avtale.

I rapporten skriver Medietilsynet at NRK er opptatt av å skape et tilbud til andre medier i tillegg til, og ikke istedenfor, NTB.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS