Dansk kringkaster får fortsette med tekstnyheter

Et offentlig utvalg konkluderer med at den danske allmennkringkasteren TV 2 ikke skal begrenses på tekstinnhold. 

Publisert Sist oppdatert

Et offentlig nedsatt utvalg foreslår at danske TV 2-regionene fortsatt skal kunne publisere tekstbaserte nyheter på nett. Det skriver MediaWatch. 

Dette skjer til tross for protester fra 26 private lokalmedier, som har bedt om et fullstendig forbud. 

I rapporten som ble lagt frem tirsdag, anbefaler utvalget at TV 2-regionene får beholde muligheten til å publisere tekstnyheter, men at innholdet må oppfylle visse formatkrav. Alle skrevne saker skal ledsages av egenprodusert video, lyd eller bilder. Samtidig anbefaler utvalget å unngå korte, overblikkspregede nyhetssaker.

Utvalget ble oppnevnt av kulturministeren i januar 2025 og har blant annet vurdert TV 2-regionenes rolle i dagens medielandskap.  TV 2 er Danmarks kommersielle allmennkringkaster, og får dermed noe statsstøtte. 

26 privateide lokale medier fra blant annet Amedia-eide JFM-gruppen, Mediehusene Midtjylland, Nordjyske Medier og Sjællandske Medier har krevd en fullstendig stopp for at de åtte TV 2-regionene med statsstøtte på 600 millioner danske kroner får lov til å levere gratis tekstbaserte nyheter på nett.

De mener de lokale TV 2-mediene tar brødet ut av munnen på de private mediene.

Kristoffer Gravgaard, administrerende direktør i Bornholms Tidende og talsperson for de 26 lokalmediene, uttalte tidligere i år at «TV 2-regionene bør begrense seg til regionalt innhold som utkommer i levende bilder».

Utvalget viser til forskning som antyder at public service-aktører kan ha positiv effekt på den lokale mediefloraen.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt uttaler i en pressemelding at regjeringen nå vil lese rapporten og vurdere hvilke anbefalinger som eventuelt skal danne grunnlag for ny lovgivning.

Problematikken er også kjent i Norge. I forbindelse med de fireårige styringssignalene for NRK, har flere i sine høringsvar påpekt NRKs dominanse på tekstbasert innhold. Både Schibsted og Amedia har påpekt hvordan det utfordrer inntektene til de kommersielle mediene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS