På under ett år har Anders Opdahl og Amedia signert to store avtaler i Danmark, og varslet at suksessoppskriften +Alt nå skal få en dansk variant. I Sverige blir løsningen rost opp i skyene.
Utsiktene for 2025 er gode, sier Opdahl til Medier24.
– Det er klart at vi må forholde oss til en del av de underliggende endringene som skjer. Og det er variasjoner mellom avisene, som vi aktivt må forholde oss til, slik vi alltid gjør. Papirøkonomien fortsetter å svekke seg, og vi møter store krav til investering i ny teknologi.
– Men totalt sett har vi en fin digital vekst, både på abonnement og annonse. Så isolert sett og samlet ser 2025 ut til å bli et godt år, både i Norge og ikke minst i Danmark.
– Har krysset Rubicon
I fjor tok konsernet steget over Skagerak og kjøpte Berlingske Media. På onsdag kom nyheten om at de utvider porteføljen med en allianse med Jyskfynske Medier (JFM).
– Da vi kjøpte Berlingske, visste vi at det var en veldrevet virksomhet. Men det har gått over forventing, både på abonnementsvekst og på ROI (return on investment), sier Opdahl.
Ved nyttår hadde Amedia nesten 70 prosent rene digitale abonnenter.
Tirsdag annonserte Amedia en ny dansk allianse: Berlingske Medias konsernsjef Anders Krab-Johansen (til venstre), Amedias konsernsjef Anders Opdahl, JFMs styreleder Espen Egil Hansen og JFMs administrerende direktør Jesper Rosener.Foto: Dennis Stenild / Amedia
– Jeg føler at vi har krysset Rubicon, at vi nå ser konturene av et Amedia som kommer til å leve godt som en heldigital virksomhet den dagen vi finner ut at print ikke lenger gir oss noe.
Danmark ligger et godt stykke bak Norge digitalt. Printøkononmien står sterkere, og antallet gratisaviser er mye høyere enn i Norge.
– I Danmark er situasjonen en annen. Berlingske har lykkes veldig godt med antall kunder, i likhet med mange av de andre større skandinaviske konsernene. Men printøkonomien er fortsatt veldig viktig der, fordi man har priset papirproduktene så høyt. Det gjør at gjennomsnittsprisen på en papirkunde blir mange ganger høyere.
Jobben det neste året blir å tette det gapet med gode digitale produkter, forteller Opdahl.
Med seg i ranselen over til sine nye aviser i Danmark, har Opdahl med seg +Alt. JFM-sjef Jesper Rosener har uttalt at han håper å få implementert abonnementsmodellen raskt.
Når Opdahl reiser rundt i Skandinavia med modellen, kan han vise til at det ikke bare har fungert i Norge.
Han peker på at Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local, har snakket om mediegudens gave til Bonnier News Local.
– Den medieguden heter +Allt. De har hatt en fantastisk resultatutvikling i Sverige. I fjor doblet de resultatet, og i år ligger de an til å femdoble det. Mye av den effekten kan tilskrives +Allt.
Opdahl sier +Alt har vist seg å være et ekstremt kraftfullt virkemiddel for å finansiere journalistikken.
– Og jeg er glad for at det ikke bare virker hos oss, men hos andre også. For da kan vi til og med risikere å lære noe tilbake, og det er bra.
– Men hvis +Alt er medieguden, er du da en profet?
– På ingen måte, slår han fast.
– Det er en basic logikk bak dette. Vi så for 15 år siden at vi begynte å få horisontale produkter inn i det nordiske medielandskapet, med Netflix og Spotify. Dette er det samme prinsippet, sier han.
– Det har aldri vært en bundle. Det er det mange som misforstår. Det vi har utviklet er sterke, integrerte, teknologiske plattformer som bidrar til å øke engasjementet til brukerne. Vi gir brukerne en bedre brukeropplevelse. Og vi ser at churn på +Alt ser helt annerledes ut enn stand alone-prising, sier Opdahl.
Opdahl er tydelig på at hvis Amedia skulle hatt tilsvarende fra hver enkelt avis, ville de vært nødt til å øke prisene radikalt.
– Det er ikke alle i Gjøvik, Tromsø eller Tana som har råd til å betale 400 kroner til tilgang på en avis digitalt. Men når du kommer med et verdiforslag som det +Alt er, er prisingen logisk opp mot det du betaler for tjenester i det internasjonale markedet. Det var problemstillingen vi sto ovenfor, og så har det vist seg at dette var riktig løsning, sier Opdahl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no