Espen Egil Hansen

Snakket med både Schibsted og Polaris: Derfor endte JFM med Amedia-eierskap

Espen Egil Hansen har det siste året lett etter en ny partner til Jyskfynske medier. Med nye synergier blir det færre hoder, varsler styrelederen.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag tok Amedia et nytt steg i Danmark når de inngår krysseierskap med Jyskfynske medier (JFM), og får over 50 nye aviser inn i Amedia-familien. 

Tidligere Schibsted-topp Espen Egil Hansen er styreleder i JFM.

Hansen forteller til Medier24 at bakgrunnen for at de ønsket samarbeidet var å styrke den danske lokalavisjournalistikken. 

– Vi har sett på hva som skal til på lang sikt, og hvordan vi best sikrer oss i en mer digitalisert verden, med KI og alt som skjer i verden. 

– Amedia er i min optikk blant de beste i verden på å drive lokalaviser i stor skala. Og det er det vi tror skal til, at man skaper unik journalistikk lokalt, men deler på kostnader til teknologi. 

– Journalistisk powerhouse

Hansen peker på at teknologi er stort dilemma i mediebransjen.

– Forventningene til brukeropplevelsen i en lokalavis er den samme som forventningene til Netflix og New York Times. Og det kan ikke en lokalavis løse i dag, da blir man for små. Så for JFM handler dette om å sikre fremtiden. 

Han legger til at i tillegg til at Amedia var en attraktiv partner, ser han på Berlingske Media som et journalistisk «powerhouse». 

– Det å få et samarbeid med Berlingske, å ha en +Alt-løsning med dem, tror jeg blir veldig bra. 

Hansen forteller at de har jobbet med en avtale det siste året. 

– Vi gikk bredt ut og var åpne om at vi ønsket samarbeidspartner og allianser. Vi har snakket med alt fra Schibsted og Polaris i Norge, til alle selskapene vi har rundt oss i Danmark. Nå de siste månedene har vi forhandlet med Amedia og Berlingske., 

Hansen, som også er halvt dansk, har sittet i styret til JFM siden april 2024. Da Hansen gikk inn som styreleder i konsernet tidligere i år, uttalte han til MediaWatch at konsernet var åpne for samarbeid, og trakk særlig frem Amedia og +Alt-modellen. 

– Var det en flørt for å få dem til forhandlingsbordet? 

– Det var sikkert det, teknisk sett. Vi var i samtaler med Amedia på det tidspunktet. 

Vil bli færre

– Vil dette føre til at man skal bli færre? 

– Når man sier ordet «synergier» betyr det nesten alltid at man blir færre hoder her og der. Det er områder hvor det nå er dobbelt arbeid, som vi kan unngå. Det er en viktig del av å modernisere et mediekonsern i dag, å prøve å få ned kostnadene, men investere i journalistikk. 

Hansen påpeker at det er regler i dansk arbeidsliv rundt forhandlinger med de ansatte, som de må respektere, og derfor ikke nå kan si noe om hvor mange det vil være snakk om. 

– Så er det å skifte teknologiplattformer noe som dessverre tar lang tid. Jeg tror mange her i konsernet har høye forventningen og skulle ønsket at vi kunne skiftet ut deler av teknologi-rigget over natten, men det er ikke mulig. 

Amedia har allerede uttalt til Medier24 at både det å innføre deres teknologi i Berlingske Media vil ta lang tid, og Anders Opdahl sa onsdag at de har en ramme på tre år på teknologibyttet. 

Avlyser redaksjonell nedbemanning

I fjor utarbeidet JFM en plan hvor de over en treårs periode skal redusere kostnadene med opp mot 180 millioner danske kroner, i en plan de kaller Plan 60. 

Hansen forteller at den nye alliansen gjør at det blir endringer i planen. 

– Vi meddelte redaksjonene i dag at den redaksjonelle delen av Plan 60 nå blir avlyst. Vi får til gode synergier med denne avtalen, så de planlagte kuttene i redaksjonen til neste år er nå avlyst. 

Samtidig melder Avisen Danmark, som er en del av JFM, at alliansen vil bety kutt i stillinger hos dem og Erverv+. 

De skriver at journalister i de to redaksjonene vil miste sine nåværende arbeidsoppgaver, og at IT-ansatte etter hvert vil få sine oppgaver overført til et annet Amedia-eid-selskap. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS