Konserndirektør for nyhetsmediene i Amedia, Ingrid Skogrand

1 av 5 har aldri hørt om bundle-abonnement: – Har en jobb å gjøre

Konserndirektør Ingrid Skogrand sier Amedia jobber med å spre ordet om +Alt - og stiller spørsmål ved NRKs posisjon.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge MBLs rapport «Betaling for nyheter» vokser bruken av både riksaviser og lokalaviser. Samtidig har NRK tatt igjen riksavisene som folks viktigste nyhetskilde. 

Ingrid Skogrand, konserndirektør for nyhetsmedier i Amedia, sier til Medier24 at funnene om NRKs styrke er tankevekkende. 

– Det at NRK styrker sin posisjon så betydelig som det kommer fram her, fra 2018 til i år, er tankevekkende. Og det reiser spørsmålet om rammebetingelsene for kommersielle medier opp mot NRK. Det reiser også problemstillingen om hvordan pressestøtte har utviklet seg i takt med finansieringen til NRK. 

Skogrand legger til at rapporten også viser at lokalavisene styrker seg på daglig bruk. 

– Så posisjonen til lokalavisene opp mot NRK.no er fortsatt veldig sterk. 

Har åpnet seg mer

Fra scenen uttalte Skogrand at Amedias aviser har endret lukkingsgraden i avisene, for å nå flere brukere med stoffet sitt, fra i snitt 90–95 prosent lukket, til 70 prosent lukket. Til Medier24 sier hun at det ikke handler om et press fra NRK for å nå leserne. 

– jeg tror vi ville gjort det uansett. Så er det redaktørens beslutning hvor mye man ønsker å åpne, så det er opp til hver avis. Men det handler ikke om kampen mot NRK, men heller om at vi er opptatt av å nå nye brukere, og da så vi at vi var for ekskluderende. 

– Men NRK tenker det samme som vi gjør. Vi tenker økosystem, og at riktig innhold skal treffe riktig bruker til riktig tid. Og NRK jobber også med personalisering. 

– Øverst på prioriteringslista

I undersøkelsen kommer det også fram at en av fem har et bundling-abonnement, tilnærmet likt med fjoråret. Samtidig svarer også en av fem at de aldri har hørt om slike tilbud. 

Skogrand sier at man definitivt har en jobb å gjøre med å spre ordet om +Alt. 

– Og dette vet vi egentlig, og jobber med det. Vi når ikke bredt nok ut, og +Alt er noe at det viktigste for oss, og det som står øverst på prioriteringslista når det gjelder videreutvikling det neste året, sier Skogrand. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS