Breakingsjef og prosjektansvarlig Christian A. Unosen og journalist Marthe Solberg Schanche i Avisa Nordland

Avisa Nordland sprenger salgsmålene med dansk oppskrift: – Selger bedre enn en god Bodø/Glimt-sak

Oppskriften «Forbind» og «Fordel» er importert fra danske Berlingske: – Abonnementssalget har tatt fyr.

Publisert

På forsommeren startet Avisa Nordland prosjektet «Vårt liv», hvor Christian A. Unonsen og Marthe Solberg Schanche forteller nære historier fra lokale stemmer. Målet var å engasjere lesere, og selge abonnement. 

– Vi har overgått alle våre egne forventninger, og abonnementssalget har tatt fyr, forteller Unosen til Medier24. 

Oppskriften på prosjektet har de hentet fra sin ferske søster i Danmark, Berlingske. Redaksjonen var på besøk hos sine kollegaer i Danmark i mai. 

Der fikk de se Berlingskes prosjekt «Våres liv».

– De brukte en metodikk de kalte «forbind og fordel» som vi har adoptert og videreutviklet.

«Forbind» og «Fordel»

Sakene Berlingske hadde i prosjektet hadde temaer som livsstil, helse, karriere og privat økonomi.

– Så det er på en måte god gammeldags forbrukerjournalistikk.

Duoen har beholdt de danske navnene «Forbind» og «Fordel», hvor de mener saker som folk får en tilknytning til, og hvor leserne opplever at de får en fordel i form av gode råd og lærdom. Alle sakene har en case, i tillegg til en ekspert som enten gir råd til situasjonen eller hyller rådene casen kommer med.

Hittil har de publisert saker om slanking, samliv, kunstig befruktning og TikTok.

– Hvordan har det vært å finne caser til slike saker?

– Det har overraskende fint, så langt. De største utfordringene har vi nok hatt med å få folk til å stille til mer sårbare temaer. Men også her har vi brukt god tid og fått en god relasjon, sier Schanche.

Knuser målene

Duoen bruker også KI i sakene. De har skrevet en «masterprompt» som de bruker for å finne gode spørsmål og vinklinger, som gjør at de treffer på de to målene.

– Masterprompten hjelper oss til å holde oss til oppskriften. Det handler ikke om å erstatte journalistikken, men bruke teknologien til å forsterke den.

Den største utfordringen i prosjektet er tid, forteller Schanke. Hun jobber til daglig på desken, mens Unosen er breakingsjef. «Vårt liv»-sakene kommer derfor i tillegg til den daglige jobben.

– Det er litt utfordrende å få de sakene så gode som de skal være, med kort tid. Men det er en sak i uka, så det har gått fint, sier Schanke.

Etter at fem saker i serien er publisert er fasiten klar. De har knust målet, forteller duoen.

– VI har hatt 50.000 abonnementslesere og 60 salg, forteller Schanche.

Lover fest

– Det morsomme er at vi da vi satte oss mål etter møtet med Berlingske, var målet at alle sakene måtte nå 6.000 abonnementslesere og 3–5 salg. Så vi har sprengt våre egne mål, sier Unosen og legger til:

– Vi ser nå at en godt laget «vårt liv»-sak kan selge abonnement like effektivt, om ikke bedre, enn en god Bodø/Glimt-sak.

Målet er at serien skal bli en fast motor for salgsoppnåelse i avisen.

– Vi ser at denne satsingen treffer en nerve i målgruppen unge voksne, som vi jobber mye med å nå, sier Unosen.

Nå har de satt seg et mål om 100 salg. 

– Og da blir det fest.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS