
Bergensavisen har fått nytt design
Amedias nye pilotprosjekt er rullet ut til BA. Oppussingen er i gang.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I juni skrev Medier24 om Amedias plan for lanseringen av tre nye design til de over hundre avisene i konsernet. Frem til nå har avisene delt samme layout.
Tirsdag denne uken ble Bergensavisen (BA) konsernets første avis som fikk teste ut designet «Frekk og freidig», skriver Amedia i en pressemelding.
Guro Valland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i BA, kaller det et stort og etterlengtet løft for avisen.
– Vi er allerede blitt veldig glade i Frekk og freidig, som passer godt med avisens tabloide profil, sier Valland.
Til Medier24 sier sjefredaktøren at hun håper fronten vil gi brukerne en bedre opplevelse.
– Det å få en ny front er utrolig viktig for BA, spesielt med tanke på posisjoneringen vår i Bergen.

Valland i BA påpeker at det har oppstått humper på veien, men at de blant annet har fått en egen chat med utviklerne i konsernet for å fikse problemer som oppstår.
Pilotprosjektet med BA er en del av et større arbeid for å øke visuelt mangfold på avisene, skriver Amedia i pressemeldingen.
Ambisjonen er at alle Amedias aviser skal få nytt utrykk i løpet av året. Avisene skal få mulighet til å velge mellom tre uttrykk.
De tre ulike designene skal gjenspeile ulike avisdesigntradisjoner:
- Tabloidtradisjonen. Dette designuttrykket beskrives som «Frekk og freidig».
- Et moderne uttrykk. Dette designuttrykket beskrives som «Ryddig og rolig».
- Et mer klassisk, tradisjonelt avisdesign. Dette designuttrykket beskrives som «Trygg og tradisjonell».
Amedia varsler at flere aviser skal få delta i pilotprosjektet fremover.
– Vi gleder oss masse til å se avisene i ny drakt, sier UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, som påpeker at nettavisene kontinuerlig er i utvikling.