Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Koch om Stampen-kutt: – En utfordring i flere år på inntektssiden

Polaris Media planlegger å redusere bemanningen i Sverige med om lag 60 årsverk.

Publisert

Mandag ble det kjent at Polaris Media kutter 60 årsverk i svenske Stampen Media.

Til Medier24 forteller konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, at det er en nødvendig justering av kostnadene.

– Det har vært en utfordring i flere år på inntektssiden, spesielt når det gjelder annonseinntekter. Det gjelder ikke bare Stampen, men nesten hele det svenske mediemarkedet. Det har vært en større tilbakegang på annonsemarkedet enn i Norge, sier han.

Vil spare 12-13 prosent

Han peker på at prisene for digitale innholdsprodukter i Sverige er lavere enn i Norge.

– Det gjør det mer krevende å få god vekst i brukerinntektene. Vi har stort håp om at vi skal få det til, men vi må justere kostnadene i mediene i tråd med situasjonen, sier Koch.

Ifølge konsernsjefen ble alle ansatte orientert om planene mandag. De 60 årsverkene utgjør ca. 12-13 prosent, og vil gi en årlig besparelse på rundt 45 millioner kroner, opplyser Koch.

Tredje kvartal

Kuttene planlegges å gjennomføres i tredje kvartal, ifølge konsernsjefen.

Han tror at de likevel klarer overgangen, og viser til at de har hatt en positiv utvikling i digitale abonnementsinntekter.

– Nå er andelen digitale abonnenter det samme som i Norge, med over 70 prosent. Det er jo kjempebra. Da vi kom inn den gang som eier, så var det rundt 30 prosent. Det har vært en voldsomt flott utvikling, sier han.

Kuttene kommer i tillegg til endringene som kom tidligere i år, hvor over 100 stillinger ble berørt. 

Polaris Media legger fram sine tall for fjerde kvartal fredag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS