Unio er dypt bekymret for det dramatiske fallet i annonseinntektene til avisene, som Medietilsynet viste til i sin økonomirapport.
I en uttalelse oppfordrer Unio til at det innføres en digital omsetningsskatt (DST) på digitale tjenester som reklame og salg av brukerdata, slik Frankrike allerede har gjort.
– Norge bør innføre en nasjonal skatt på digitale tjenester – som reklame og salg av brukerdata – i påvente av internasjonale avtaler. Frankrike har gjort det. Hvorfor ikke Norge?, sier Unio-leder Steffen Handal.
Handal trekker også frem behovet for å styrke pressestøtten som et supplement til skatten.
– Samtidig bør regjeringen øke pressestøtten for å styrke norske redaktørstyrte medier i konkurransen mot plattformer som Google og Meta. Inntektene fra en digital omsetningsskatt vil kunne bidra til å finansiere en økning av pressestøtten, sier han.
Norske aviser hadde en samlet nedgang i annonseinntektene på over 330 millioner kroner i 2024. For første gang siden 2017 falt også de digitale annonseinntektene.
Medietilsynet peker på at globale aktører hadde en markedsandel på 47 prosent i det norske reklamemarkedet i 2024, mens avisene sto for 14 prosent. I 2013 hadde avisene 37 prosent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no