Tirsdag annonserte digitaliseringsministeren et nytt lovforslag, som skal sikre mer rettferdige konkurranseviklår for norske bedrifter på internett i møte med globale techgiganter.
Debatten om hvor stor andel av annonsekronene som går til techselskapene, har i det siste gått varmt.
Kampanje har skrevet at techgigantene nå tar nesten halvparten av det norske reklamemarkedet. Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen, har blant annet slått alarm, og ønsker at myndighetene skal styre offentlige annonsekroner mot redaktørstyrte medier.
I et intervju med Journalisten, opplyser kulturminister Lubna Jaffery at regjeringen ikke har en samlet oversikt over hvordan offentlige annonsemidler fordeles mellom norske redaktørstyrte medier og internasjonale teknologigiganter.
– Selv om jeg selvsagt skulle ønske at en stor andel av offentlige kommunikasjonsbudsjetter gikk til de redaktørstyrte mediene, er det vanskelig å komme utenom at hver etat eller kommune selv må bestemme hvordan de best skal nå ut med informasjon og budskap til målgruppene de ønsker å nå, skriver hun til Journalisten.
Hun mener at i stedet for en indirekte og delvis skjult støtte til mediene gjennom annonseføringer, er produksjonsstøtte, og innovasjonsstøtte virkemidler som er bedre egnet til å støtte redaktørstyrte medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no