Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i intervju med Medier24-journalist Endre Simonsen
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery

Har ikke oversikt over hvor mye offentlige annonsemidler som går til tek-giganter

Kulturministeren mener en hver etat eller kommune må bestemme selv hvordan de skal bruke annonsekronene. 

Publisert

Tirsdag annonserte digitaliseringsministeren et nytt lovforslag, som skal sikre mer rettferdige konkurranseviklår for norske bedrifter på internett i møte med globale techgiganter. 

Debatten om hvor stor andel av annonsekronene som går til techselskapene, har i det siste gått varmt.

Kampanje har skrevet at techgigantene nå tar nesten halvparten av det norske reklamemarkedet.  Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen, har blant annet slått alarm, og ønsker at myndighetene skal styre offentlige annonsekroner mot redaktørstyrte medier. 

I et intervju med Journalisten, opplyser kulturminister Lubna Jaffery at regjeringen ikke har en samlet oversikt over hvordan offentlige annonsemidler fordeles mellom norske redaktørstyrte medier og internasjonale teknologigiganter.

– Selv om jeg selvsagt skulle ønske at en stor andel av offentlige kommunikasjonsbudsjetter gikk til de redaktørstyrte mediene, er det vanskelig å komme utenom at hver etat eller kommune selv må bestemme hvordan de best skal nå ut med informasjon og budskap til målgruppene de ønsker å nå, skriver hun til Journalisten.

Hun mener at i stedet for en indirekte og delvis skjult støtte til mediene gjennom annonseføringer, er produksjonsstøtte, og innovasjonsstøtte virkemidler som er bedre egnet til å støtte redaktørstyrte medier. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS