– Burde skjedd tidligere, sier Reidun Kjelling Nybø, generalsekretær i Norsk Redaktørforening.

Regjeringen vil styrke konkurransen på digitale plattformer

Et nytt lovforslag skal sikre mer rettferdige konkurransevilkår for norske bedrifter på internett i møte med globale tekgiganter.

Publisert

Regelverket er basert på EUs nye regler for digitale markeder, kalt Digital Markets Act (DMA), som skal hindre at de største teknologiselskapene får for mye makt. Det gjelder spesielt selskaper som har en dominerende rolle og kontrollerer viktige digitale plattformer.

Et lovutkast kan bli sendt på høring allerede i år, sier digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung, i en pressemelding.

Ifølge Tung vil den nye loven styrke konkurranseevnen til norske bedrifter og gi forbrukerne økt kontroll over egne data.

– De nye reglene vil åpne for mer rettferdig konkurranse, styrke innovasjon og legge til rette for økt verdiskaping for norske tilbydere, sier Tung.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, sier til Journalisten at de har etterlyst lovverket lenge.

– Digital Markets Act (DMA) er allerede innført i flere medlemsland i EU. Det er selvfølgelig positivt at arbeidet nå settes i gang, selv om vi mener det burde skjedd tidligere, sier hun. 

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er også delvis fornøyd, ifølge Journalisten.

– Det er et svært viktig regelverk som bidrar til å sikre norske medier mer rettferdige konkurransevilkår i møte med de globale tekgigantene, sier adm. dir. i MBL, Randi S. Øgrey.

Hun sier at digitaliseringsministeren må prioritere dette øverst, at fortgang er avgjørende, og at det er tapte muligheter for hver dag som går.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS