Flere av de store mediehusene går tilbake, mens Se og Hør og E24 kan vise til vekst, viser persontallene fra MBL for første kvartal.
For de mindre mediene kan også flere vise til enorm vekst.
– Et bedre mediemangfold
Steinkjer-Avisa har nesten doblet sin daglige dekning målt mot samme kvartal i fjor, og har hoppet fra 3197 til 6181.
Sjefredaktør Monica Iren Solberg Susegg sier til Medier24 at de selvsagt er glade for å se tallene.
– Det at flere har tilgang på oss digitalt via +Alt påvirker muligheten for å vokse innen digital lesing, men leserne kommer ikke til oss av seg selv. Dette er arbeid lagt ned over år, men det siste året har vi lagt ned en ekstra innsats både i det redaksjonelle arbeidet, synlighet lokalt og har tatt noen strategiske grep.
Hun legger til at de blant annet har jobbet en del med hva som er avisens egenart, og samarbeider mindre redaksjonelt med andre.
– Det gir et bedre mediemangfold i vårt dekningsområde og skjerper oss som redaksjon.
– Tydelig strategi
Nordstrands Blad har hatt en vekst på 81 prosent, og har nå
en daglig dekning på 12.651.
Ansvarlig Redaktør June Marie Westerveld sier til Medier24
at selv om de følger disse tallene og visste at det var gode tall, er det godt at
det også vises i de offisielle tallene.
– Vi har hatt en tydelig
strategi de siste årene, spesielt det siste året, hvor vi har hatt fokus på å
nå flere lesergrupper.
Avisen har satset hardest på de mellom 30 og 40 år. Westerveld
forteller at strategien nå har begynt å gi resultater.
– Vi har hatt mer fokus på saker
som treffer godt i den målgruppen, saker om barnehager, skoleplass og ungdomskultur.
Vi ser at vi har blitt en større del av de lokale debattene.
Hun legger til at de mot slutten av fjoråret også åpnet
flere av sakene som tidligere var forbeholdt abonnenter.
– Vi har gått fra å være i
hovedsak lukket, til å ha minst en åpen satsingssak hver dag. Vi kan ikke bare
møte leserne med mur. Det er ikke radikalt med en åpen sak, men da gir vi de som ikke er abonnenter noe.
– Langt mer folkelig
Sør-Varanger Avis har også nærmest doblet sin daglige dekning, fra 1577 til 3103.
Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen sier de er strålende fornøyd med veksten.
– Avisa har dreid fokuset inn mot å bli langt mer folkelig enn tidligere. Det er mye lokale mennesker i spaltene, og vi har vært gode på det som skjer. I tillegg har vi levert godt på video, sier han.
Reginiussen legger til at avisen har kommet inn på den felles nettdesken i Finnmark og har med det fått mye bedre åpningstid og er i stand til å dekke nyhetsdøgnet på en annen måte enn tidligere.
– Vi har fått på plass en utrolig bra stab lokalt, med Kjersti Nævestad i spissen som lokal redaktør. Vi ser også på abonnementstallene at vi er i flytsonen, så nå handler det om å bygge videre på det og opprettholde trøkket fremover, sier han.