Yngve Johnsen, ansvarlig redaktør i Askøy24, har snart 2000 abonnenter etter at han lanserte avisa 25. januar i fjor.

Slik ble han en opplagsvinner

Gründer Yngve Johnsen og hans tre medarbeidere økte opplaget 93 prosent på et år.

Publisert

Yngve Johnsen var en opplagsvinner med sitt gründerprosjekt Askøy24 i første halvår. Tallene fra MBL viser at avisa hadde 1928 abonnenter, en vekst på 93 prosent. Det mest overraskende er ikke antallet, men at det har skjedd på 18 måneder. 

Under LLAs konferanse «Lokal & digital» fredag fortalte han om hvordan han og tre andre har klart det. En viktig årsak er Johnsens erfaring som journalist og redaktør i Askøyværingen der han sluttet i 2007 for å starte et lokalt nyhetsbyrå med levering av reportasjer til Askøymagasinet.

I 2017 lanserte han Askøy24 på Facebook der han i hovedsak produserte feelgood videoreportasjer sponset av bedrifter. 

– Om det var en sak som krevde tilsvar, var ikke det en sak for oss, selv om jeg skilte mellom innhold for annonsører og brukere. 

Våren 2023 bestemte han seg for å planlegge etableringen av en redaktørstyrt avis. 

– Jeg brukte mye tid på å planlegge for jeg liker ikke å ta stor risiko. Jeg måtte ta opp lån for å ansette folk og komme i gang. 25. januar klokka 10.00 hadde vi vårt første oppslag om at kulturhuset for første gang hadde fått på plass et flygel. Etter ei uke hadde vi 700 abonnenter.

Nøkkelfaktorene

Første året var opplaget 990 abonnenter. Et halvt å senere var det 1928 og veksten fortsetter. De viktigste årsakene til suksessen oppsummerer han slik:

  • Store titler og bilder på en ryddig forside.
  • Uviktige saker kan også prioriteres. En liten reportasje fra en badminton-turnering ga alene seks nye abonnenter.
  • Ta leserne på alvor – ingen tips er for små.

– Jeg er en sterk motstander av klikkbait. Og det sier jeg selv om jeg nylig ansatte en nyhetsleder som kom fra klikkbaitens vugge, Dagbladet. Det er jo faktisk ingen, verken kunder eller lesere, som vil ha klikkbait, sier Johnsen.

Et eget prosjekt i LLA med til sammen 14 lokalaviser har over to år samarbeidet om å utvikle og utnytte Kilkayas lesermålinger for å få mer innsikt. Prosjektleder Kirsten Myklebust har arrangert samlinger og evaluert prosjektet underveis. 

Ansvarlig redaktør i Svalbardposten, Linn Ylvisåker(t.v.), redaktør og daglig leder i Bygdebladet og prosjektleder Kirsten Myklebust.

Resultatet: Den digitale andelen av nye abonnenter har økt fra 13 prosent til 84 prosent. Svalbardposten økte mest og ansvarlig redaktør Linn Nagell Ylvisåker som også er daglig leder, mener innsikten har vært enormt viktig. Hun beklager at prosjektet ikke fortsetter.

– Vi hadde ingen tall og ante ingenting om leserne da jeg fikk i oppdrag å gå fra en papirutgave i uka til en i måneden fordi vi skulle satse på nett. For oss har dette vært redningen. Nå kan vi følge med på hvilke saker som har gått bra den siste måneden. Dermed får vi også vite mer om hva leserne vil ha, sier Ylvisåker.

Lesetid på 13 minutter

På Svalbard er leserne mest opptatt av saker med lokal identitet, det kan være hendelser eller det kan være klima og energi, konkretisert gjennom gruvedrift og isbjørn. 

– Jeg ser at leserne vil ha innsiktsartikler. Vi gjorde et stort intervju med en 93 år gammel Svalbard-veteran. Den hadde lesetid på 13 minutter. 

Prosjektleder Kirsten Myklebust sier at lokalavisene må bruke mindre tid på å snakke om antall klikk. 

– Men vi må ta på alvor at brukerne flytter seg fra papir til nett og videre til mobil. Da må være bevisste på hvilke type saker som er relevante for mobiljournalistikk og hvordan de skal utformes. 

Hun mener publiseringsstrategi basert på brukerbehov og lesevaner er veldig viktig også for små lokalaviser. 

– Morgenpakken med flere nye saker har vist seg viktig for digital opplagsvekst i prosjektet. 10 av 14 aviser har hatt god vekst og to hadde en liten nedgang, men de har samtidig hatt god vekst over flere år, sier Myklebust.

Askøy24 legger ut nesten alt av saker bak betalingsmur på Facebook. De har også etablert en kanal for mer ungdomsstoff på TikTok.

– Jeg har fått med meg ansatte som brenner like mye for dette som meg selv. Jeg har en som har passert 60 og en annen som ikke hadde vært journalist, men som jeg visste kunne skrive godt, sier Yngve Johnsen.

Han sier til Medier24 at han ser positivt på konkurransen med Polaris-eide Askøyværingen som er dobbelt så stor, men som har mistet rundt 100 abonnenter i første halvår. Johnsen har også startet to podkaster, en for unge og en for breddefotball. 

– Vi liker å være lekne og nyskapende. Nå har vi tatt i bruk smileys i titler, sier Johnsen som også hadde en original presentasjon av sitt foredrag. Han hadde laget snakkebobler med tegninger av seg selv og informasjonssjef i LLA, Geir Hus. 

Ifølge Johnsen ba han om starthjelp til avisen, men fikk avslag fra Amedia.

– Er Askøy24 til salgs?

– På sikt kanskje, ja, sier Johnsen til Medier24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS