Audun Aas, produktutviklingssjef i NRK.

NRK satser på ny og personlig publisering

Tar grep for å treffe både superbrukere og lavfrekvensbrukere bedre.

Publisert

(BERGEN): NRK utvikler nye publiseringsverktøy for å nå ulike lesergrupper på NRK.no.

Det kunne Audun Aas, produktutviklingssjef i NRK, fortelle under Future Week forrige uke.

– Det ble klart at å behandle alle likt ikke er det samme som å gi alle samme mulighet til å få med seg de viktigste nyhetene, forteller han.

Aas bruker «Norge i rødt, hvitt og grått» som eksempel, et omfattende prosjekt i NRK. Saken fikk stor eksponering på forsiden i en uke før den ble fjernet.

– En av grunnene til at den ble fjernet var fordi dataverktøyene redaktørene brukte anslo at potensialet i artikkelen var over, sier Aas.

– Å skalere dette blir et stort initiativ for NRK i årene som kommer, sier Audun Aas.

Ifølge Aas ble saken overeksponert for NRKs superbrukere, der noen så den over hundre ganger på forsiden i løpet av uken. For sjeldnere lesere var situasjonen motsatt:

– Det viste seg at flertallet av våre lavfrekvensbrukere fortsatt ikke hadde hatt sjans til å lese saken. 65 prosent av de brukerne ble aldri eksponert av historien, sier han.

Bygger nytt

Aas påpeker at medier ofte bygger produkter som konstant optimaliseres for superbrukere, noe som hindrer at man får ut potensialet i egne artikler.

For å motvirke det bygger NRK en ny og personlig publiseringsprosess.

– Det er et sett med verktøy og arbeidsflyt som er basert på tanken om at publisering bør være orientert rundt den individuelle brukeren og ikke forsiden i seg selv, forklarer han.

Verktøyene vil gi redaktørene informasjon om hvordan de tjener de forskjellige brukerne, for eksempel hvordan de engasjerer lavfrekvensbrukere.

– Å skalere dette blir et stort initiativ for NRK i årene som kommer, sier han.

Interaktivt innhold

Aas understreker at smart distribusjon alene ikke er nok hvis innholdet ikke resonnerer med leserne.

Han påpeker at nyheter for den yngre generasjonen utfordrer etablerte formater. Her har de allerede fått på plass arbeid med konstruktiv journalistikk, samt sosiale medier-inspirerte videoer.

I tillegg ser de nå suksess med interaktiv historiefortelling.

– Hver artikkel i dette initiativet streber etter å inkludere interaktive elementer, forteller han.

Medier24 har tidligere omtalt spesialteamet som har drevet med å lage saker med interaktive elementer.

Resultatene har så langt vært oppløftende, ifølge Aas.

– Vi ser at disse artiklene treffer og har en varig relevans. Vi ser også at de møter voksende behov, og at leserne er bemerkelsesverdig yngre enn gjennomsnittet på nettsiden.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS