Plattformen brukes av flere store medier, blant annet britiske Sky News, og fungerer som et nyhetsstudio med mulighet for å oppdatere direkte.
Men hvorfor solgte Norkon produktet som er solgt til over 50 kunder i over 20 land globalt?
– Utfordringen er at det har blitt for stort for oss, forteller CEO i Norkon, Eirik Næsje.
Han kom inn i selskapet som CEO i 2022. Da var Norkon verdsatt til 125 millioner kroner, og har vært i en vekstfase siden.
– Grunnen til at vi nå selger ut er fordi vi tror at potensialet er så mye større. Det er positivt å få kapital på den måten, men hovedgrunnen er at vi skal fokusere selskapet vårt, forklarer han.
Bygger nytt
Norkon startet i 2016 og bygget en finansiell nyhetsplattform som heter Pulse, kjent i Norge som DN Investor.
I tillegg har de Fantasy Funds, som er en spillversjon av aksjemarkedet.
Begge er mer rettet mot finansmedier, mens Live Center er mer for de generelle mediene.
Nå «kvitter» de seg med det siste, for å gå «all in» på kunstig intelligens.
– Vi måtte ta et strategisk valg som selskap. Hva vi ønsket å satse på, sier han.
Norkon sin kjernestyrke er, ifølge Næsje, å jobbe med store datasett og mye finans.
– Nå går vi i én retning. Dette med KI er det største som har skjedd siden internett. Det er en fantastisk mulighet. Det er en trussel, selvfølgelig. Jeg skjønner hvorfor mange er nervøse. Men det er en kjempemulighet. Store språkmodeller er langt mer tilgjengelig enn det var før, sier han.
Produktet de jobber med heter Beakon er et publiseringsverktøy for finansjournalister., Det er allerede ute til testing hos noen eksisterende kunder i Norden.
Næsje viser fram Beakon som de jobber med. De vil trappe opp aktiviteten i markedet i fjerde kvartal i år.Foto: Kent Olsen
Kongstanken er å ikke bare hjelpe journalister med hva de kan skrive om, men også hvorfor det er interessant å skrive om.
En finansjournalist kan for eksempel få oversikt over hva som skjer i aksjemarkedet akkurat nå med en KI-score.
Går du inn på en aksje kan man få forslag til en KI-generert artikkel å skrive, som man også kan redigere og sjekke påstander.
Næsje tror mediene i dag er mer åpne for et slikt KI-produkt.
– Vi ser et enormt skifte i mediene, spesielt i Norden. Mediene er langt mer positive til å levere KI-generert innhold til sine sluttbrukere direkte. Når det kommer opp blir dette enda mer interessant.
– Må henge med
Næsje ser flere muligheter for mediene når det kommer til kunstig intelligens og data mediene sitter på om brukerne.
– Her må mediene henge med for å ikke tape mot de alternative mediene. Hvis man ikke klarer å bruke dataene de sitter på om leserne til å kunne gi dem attraktivt innhold, så vil man tape over tid, mener han.
Han sikter spesielt til personalisering.
– Kan vi bruke all data som mediehusene sitter på i enda større grad til deres fordel? Det er det vi ønsker å hjelpe mediene med. Det er vår store kongstanke; hvordan vi kan hjelpe journalister til å levere innhold av høy kvalitet raskere. Og sørge for at leseren får personaliserte leseropplevelser basert på det sterke innholdet som avisene sitter på.
Eirik Næsje, her med Fredrik Nøring, en av gründerne bak Norkon.Foto: Kent Olsen
Næsje, som er CEO i et teknologiselskap, mener mediehusene må bli enda flinkere til å samarbeide med nettopp teknologiselskaper. Han tror man får mer effekt kontra at mediehus har egne utviklere.
– Det er begrenset hvor langt i forveien de klarer å være opp mot de store teknologiselskapene der ute. Da må mediehusene samarbeide med teknologiselskaper som er innovative for å kunne hele tiden være et steg foran, sier han