Christian Printzell Halvorsen.
Christian Printzell Halvorsen.

Schibsted Marketplaces vil selge distribusjonsselskapet

Schibsted Marketplaces fortsetter å selge unna selskaper, og varsler nå at de vil selge Schibsted Delivery. 

Publisert

Schibsted har besluttet å selge sin distribusjonsvirksomhet som en del av konsernets strategi om å fokusere utelukkende på markedsplasser. Det fremgår av selskapets rapport for første kvartal 2025.

Schibsted Delivery, som blant annet står for avisdistribusjon, lå tidligere under Schibsted Media, men gikk til Marketplaces etter splitten av selskapet i fjor. 

Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen uttaler at selskapet har gjort fremskritt i tråd med den strategien som ble lagt frem på Capital Markets Day, og bekrefter at salgsprosessen for Delivery vil bli igangsatt snart. 

– Vi har nylig besluttet å akselerere exiten fra vår Delivery-virksomhet og forventer å initiere salgsprosessen om kort tid, sier Halvorsen.

Schibsted Delivery omfatter Helthjem Netthandel, Morgenlevering og den tradisjonelle avisdistribusjonen. 

Fra 1. juli 2024 har også Amedias leveringsvirksomhet inngått i segmentet, og bidro med 85 millioner kroner i omsetning og 2 millioner kroner i EBITDA i første kvartal 2025.

Omsetningen i Schibsted Delivery økte med 24 prosent sammenlignet med samme periode året før, hovedsakelig drevet av oppkjøpet fra Amedia. Underliggende vekst var på 5 prosent. EBITDA endte på minus 20 millioner kroner, som følge av lavere volum og høyere kostnader.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS