podkast studio, illustrasjon, on air
Illustrasjonsbilde.

Podrapporten:

Norge har flest podkastlyttere i Norden

Mens yngre trekkes mot humor, vil de eldre ha dypdykk. 

Publisert Sist oppdatert

Podkast er det eneste lydmediet som vokser i Norge, og dekningen har aldri vært høyere. Det viser Podrapporten som ble lagt fram under Nordiske Mediedager i Bergen.

Rapporten viser også at Norge har den høyeste andelen podkastlyttere i Norden, med 50 prosent som har lyttet det siste året. Til sammenligning er dekningen 45 prosent i Sverige, 39 prosent i Danmark og 34 prosent i Finland.

Rapporten fremhever at podkastlytting skjer mest hjemme og alene, men at lytting i bil er i vekst. Fleksibilitet og tilgjengelighet er avgjørende faktorer for lytterne, som foretrekker podkaster som er lett tilgjengelige.

– Det er litt overraskende at Norge troner øverst i Norden når det gjelder podkastlytting. Jeg opplever at svenskene var langt tidligere ute med å innovere i dette nye mediet – både kommersielt og redaksjonelt – særlig i de første årene, sier Kristoffer Vangen, ansvarlig redaktør i Bauer Media i en pressemelding.

Underholdning er den viktigste motivasjonen på tvers av aldersgrupper, med yngre som trekkes mot humor og lettbeint innhold, mens eldre lyttere foretrekker dokumentarer og dypdykk.

Vangen sier at podkast ikke bare er et medieum med høy tillit og lojalitet, men også en plattform der budskap faktisk får oppmerksomhet. 

– Det gjør det til en sjelden arena i dagens fragmenterte medielandskap. Rapporten rydder opp i mange misforståelser og gir oss en felles forståelse av mediet og markedet. Nå som vi kan sammenligne på tvers av Norden, får vi nye perspektiver på både styrker og vekstmuligheter for norsk podkast.

Mari Hole i Podme peker på at veksten ikke bare handler om rekkevidde, men også om modning i markedet. 

– Det er svært gledelig å se at podkast når nye høyder i Norge – halvparten av befolkningen har lyttet det siste året, og én av fem har begynt å lytte i løpet av det siste året. Det er også positivt at norske, redaktørstyrte plattformer styrker sin posisjon, og at betalingsviljen har doblet seg på ett år. Dette tyder på en mer profesjonalisert bransje, og en økt forståelse for at godt innhold har en verdi – enten det er reklamefinansiert eller abonnementsbaser, sier hun i pressemeldingen.

Ifølge rapporten oppdager de fleste nye podkaster gjennom anbefalinger fra venner og familie, eller via plattformer som Spotify og NRK Radio.

Noen funn fra rapporten:

  • Total dekning podkast: Norge 50 %, Sverige 45 %, Danmark 39 % og Finland 34 %. 
  • Podkast er det eneste lydmediet i vekst.
  • Lytting skjer hovedsakelig hjemme og alene men bil som lyttested øker.
  • Fleksibilitet og tilgjengelighet er avgjørende – det viktigste for lytterne er at podkasten er lett tilgjengelig
  • Underholdning er den viktigste motivasjonen for å lytte, uansett alder. Yngre foretrekker underholdning, mens eldre lytter mer til dokumentarer og fordypning
  • De fleste oppdager nye podkaster via venner, familie og plattformene de bruker. 

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS