Podkast er det eneste
lydmediet som vokser i Norge, og dekningen har aldri vært høyere. Det viser Podrapporten som ble lagt
fram under Nordiske Mediedager i Bergen.
Rapporten viser også at Norge har den høyeste andelen podkastlyttere i
Norden, med 50 prosent som har lyttet det siste året. Til sammenligning er
dekningen 45 prosent i Sverige, 39 prosent i Danmark og 34 prosent i Finland.
Rapporten fremhever at podkastlytting skjer mest hjemme og alene, men at
lytting i bil er i vekst. Fleksibilitet og tilgjengelighet er avgjørende
faktorer for lytterne, som foretrekker podkaster som er lett tilgjengelige.
– Det er litt overraskende at Norge
troner øverst i Norden når det gjelder podkastlytting. Jeg opplever at
svenskene var langt tidligere ute med å innovere i dette nye mediet – både
kommersielt og redaksjonelt – særlig i de første årene, sier Kristoffer Vangen,
ansvarlig redaktør i Bauer Media i en pressemelding.
Underholdning er den viktigste motivasjonen på tvers av aldersgrupper,
med yngre som trekkes mot humor og lettbeint innhold, mens eldre lyttere
foretrekker dokumentarer og dypdykk.
Vangen sier at podkast ikke bare er et medieum med høy tillit og
lojalitet, men også en plattform der budskap faktisk får oppmerksomhet.
– Det gjør det til en sjelden arena i
dagens fragmenterte medielandskap. Rapporten rydder opp i mange misforståelser
og gir oss en felles forståelse av mediet og markedet. Nå som vi kan
sammenligne på tvers av Norden, får vi nye perspektiver på både styrker og
vekstmuligheter for norsk podkast.
Mari Hole i Podme peker på
at veksten ikke bare handler om rekkevidde, men også om modning i markedet.
– Det er svært gledelig å se at podkast når nye høyder i Norge – halvparten av
befolkningen har lyttet det siste året, og én av fem har begynt å lytte i løpet
av det siste året. Det er også positivt at norske, redaktørstyrte plattformer
styrker sin posisjon, og at betalingsviljen har doblet seg på ett år. Dette
tyder på en mer profesjonalisert bransje, og en økt forståelse for at godt
innhold har en verdi – enten det er reklamefinansiert eller abonnementsbaser,
sier hun i pressemeldingen.
Ifølge rapporten oppdager de fleste nye podkaster gjennom anbefalinger
fra venner og familie, eller via plattformer som Spotify og NRK Radio.
Noen funn fra rapporten:
- Total dekning podkast: Norge 50 %, Sverige 45 %, Danmark
39 % og Finland 34 %.
- Podkast er det eneste lydmediet i vekst.
- Lytting skjer hovedsakelig hjemme og alene men bil som
lyttested øker.
- Fleksibilitet og tilgjengelighet er
avgjørende – det viktigste for lytterne er at podkasten er lett
tilgjengelig
- Underholdning er den viktigste motivasjonen for å
lytte, uansett alder. Yngre foretrekker underholdning, mens eldre lytter mer
til dokumentarer og fordypning
- De fleste oppdager nye podkaster via venner, familie
og plattformene de bruker.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no